Kavla. Trycka figurer. Grädda. Äta.

Så har jag gjort egna pepparkakor för första gången. Jag har såklart bakat pepparkakor massvis av gånger. Det har varit både hemmagjord och köpt deg på bakbordet, men aldrig min egna deg. Men i år var det dags tyckte jag! Så förra fredagen rörde jag ihop en deg som har fick stå i kylen över natten och på lördagen bakade jag fina (?) pepparkakor av den. De blev kanske inte jättevackra utan lite sneda och knasiga. Men det är väl lite charmen i hembakat?

Jag sökte på nätet och letade i mina kokböcker efter ett recept som verkade bra, men oj vad det kan skilja åt! Olika mängd kryddor, grädde eller vatten, strösocker eller farinsocker, smälta smöret eller vispa fast smör, mörk sirap eller ljus sirap... Vad är gott? Vad är inte gott? Vilket blir bäst? Hur ska jag veta?

Till slut gjorde jag en kombo av några olika recept och jag hoppas att det ska smaka bra! Här är i alla fall receptet!


REBECCAS PEPPARKAKOR
ca 140 st

2 ½ dl farinsocker
1 ½ dl ljus sirap
2 dl vatten
150 g rumstempererat smör
1 msk kanel
1 msk ingefära
1 tsk mald nejlika
1 tsk mald kardemumma
1,5 tsk malda pomeransskal
1 ½ tsk bikarbonat
7 - 8 dl vetemjöl


Såhär gör du

Häll farinsocker, sirap och vatten i en gryta och låt koka upp. Rör om så att det inte bränner fast. Blanda under tiden ihop smör och kryddor. När sirapsblandningen har kokat upp ska smöret smälta däri. Rör om och ställ åt sidan så att det får svalna. Rör ej under tiden!

Blanda ihop 6 dl med vetemjöl med bikarbonat. Rör ner mjölet i sirapsblandningen så att det blir en deg. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Degen ska inte vara fast! Det ska nästan vara som en blandning mellan smet och deg.

Ställ degen i kylen i ett dygn så att den får sätta sig.

Sedan är det dags att baka ut kakorna! Sätt ugnen på 175 grader. Ta en del av degen och kavla på mjölat bakbord. Jag gillar tunna pepparkakor och försöker därför kavla degen så tunt som jag kan. Tryck sedan ut pepparkakor med hjälp av formar eller ett glas. Lägg pepparkakorna på en plåt med bakplåtspapper på och grädda i 7 - 10 minuter. De ska få fin färg, men inte bli brända. Låt pepparkakorna svalna! Förvara i en burk och NJUT!





Lycka till med baket!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Pepparkakor är så juligt. :P Brukar du baka med några annorlunda formar ibland?

2010-12-18 @ 16:40:46
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0