Leilas amerikanska pannkakor

Jag älskar pannkakor. Helst ska de serveras med blåbärssylt eller rårörda hallon och/eller blåbär. Det är underbart gott. Det finns bara ett problem. Jag fullkomligt hatar att steka pannkakor! Det tar tid, är tråkigt och när alla pannkakor är färdigstekta är det inte lika lockande att äta längre. Då har de legat ett tag och liksom tappat den här smörstekta (pannkakor måste stekas i riktigt smör!), goda ytan.

Men... Det finns ett undantag - amerikanska pannkakor. De tar inte lång tid att steka till eftersom de blir lite tjockare. Det vill säga färre pannkakor per sats. Så när all smet är uppstekt är pannkakorna fortfarande varma och goda. Lovely!

Jag har tyvärr inte hittat något såntdär topprecept på amerikanska pannkakor. De jag har gjort tidigare har liksom blivit något mellanting mellan äkta amerikanska och de tunna svenska pannkakorna. Jag vill ha såna pannkakor som jag åt i NYC. Eller ännu bättre.... Såna de serverar på underbara Egg and Milk i Linnéstan. Japp... De är bättre pannkakor än de jag åt i NYC.

Men så i helgen... Då hittade jag ett topprecept. Såklart var det underbara Leila Lindholm som levererade receptet. I våras köpte jag uppföljaren till min absoluta favoritbakbok A Piece of cake. Den heter One more slice och är lite mer fokuserad på bröd, pizza, pasta, cheesecakes och så pannkakor och våfflor! Än så länge har jag bara testat pizza och klassiska pannkakor. Underbara recept! Så i lördags kom jag på att om det finns recept på klassiska pannkakor i boken så bara måste det finnas ett recept på den amerikanska varianten. Och ja! Där fanns ett recept på amerikanska pannkakor och det testade jag såklart. Och de blev perfekta! Fluffiga samtidigt som de blev lite kompakta i konsistensen. Bra blandning mellan en salt och söt smak. Jag har hittat mitt topprecept på amerikanska pannkakor. Tack Leila! Om du gillar pannkakor bara måste du testa receptet! Passar perfekt som en sen frukost eller på brunchbordet.


AMERIKANSKA PANNKAKOR À LA LEILA
ca 8 st

3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk strösocker
½ tsk salt
2 msk smör
2 ½ dl mjölk (helst fetthalt 3%)
1 ägg


smör till stekning (allra helst riktigt smör)
valfri sylt eller bär till servering
ev lönnsirap (vanlig är också gott), lättvispad grädde eller vaniljglass


Såhär gör du
Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Smält smöret i en gryta och ta sedan bort grytan från spisen. Vispa ner mjölken och ägget. Blanda ner vätskan i de torra ingredienserna och rör till en jämn, tjock smet. Grädda pannkakorna i smör i en stekpanna. De ska bli fint gyllene på båda sidorna. Servera de nygräddade pannkakorna med sylt och de tillbehör du vill ha. Om du inte ska äta pannkakorna på en gång är det bra att lägga dem på ett galler!





SMAKLIG SPIS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0