Snapsprovning med ekologisk snaps

För ett par veckor sedan var jag på en snapsprovning som ordnades av Spot and tell. Det var de som höll i pajkalaset som jag var på i sommar. Jättebra koncept och trevliga tillställningar!

Snapsprovningen höll på Palace här i Göteborg. Snapsarna vi provade var Snälleröds ekologiska snapsar och det var VDn själv som höll i provningen. Men det hela inleddes med lite information om både Palace och Snälleröds och då serverades vi Snälleröds vita glögg. Mycket välbehövligt denna kyliga vinterdag. Jag älskar vit glögg och tyckte att den var supergod! Sådär lagom söt. Värd att testa såhär i juletider.






Vi blev sedan visade in till ett jättevackert rum där det stod en jultallrik framdukad till varje person. Lite sill, lax, julskinka, rödbetssallad, kalkon, potatissallad, jansson och en bit stark ost. Där stod också julmust, öl och vatten och så snapsarna såklart! Ett fempack med småsnapsar per person och jag såg mycket fram emot att få provsmaka dem!












Snälleröds snapsar är alltså ekologiska och de finns i fem smaker. Det är bara det här fempacket med småsnapsar som finns att köpa på Systembolaget. Vill man ha en större flaska får man beställa det. Snälleröd har tre stycken akvavit, en besk och ett kryddat brännvin. Alla goda på sitt sätt... Ja... Kanske inte besken då, men det är för att jag inte tycker om besk. Men de andra fyra var supergoda! Favoriterna bland dem var Bokhållarens akvavit och Jungfruns brännvin. Båda var lite mildare i smaken. Jungfruns brännvin var en väldigt speciell snaps. Den hade smak av koriander och citrus. Låter kanske lite konstigt men oj så gott!











Jag gillar Snälleröds snapsar otroligt mycket! De smakar mycket utan att bli för alkoholstarka i smaken. De passade också bra till julmaten vi fick. Jag upplevde snapsen på ett helt annat sätt än jag brukar eftersom vi satt och smuttade på den för att känna dess smaker. I vanliga fall säger man Skål! och så sveper man. Men nu kunde jag verkligen ta in de olika kryddorna, citrusfrukterna osv i snapsen. Gott!

Hur var då maten? Jättegod! Ja, förutom sillen och laxen då som snällt fick bo kvar på tallriken. Potatissalladen var en av de godaste jag har ätit (på första plats ligger farmors potatissallad som hon gör på julen). Det var päron och lite andra godsaker i den! Jag och många andra tog såklart mer. :)





Jag kommer definitivt att dricka Snälleröds snapsar igen för de var väldigt goda! Genuina på något sätt. Jag hoppas att du kanske blir inspirerad att testa dem också!

Tack Spot and Tell, Palace och framför allt Snälleröd för en trevlig kväll!!


Kommentarer
Postat av: Anonym

SÅ gott det ser ut.

2010-12-21 @ 06:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0