Det var väldans vad jag skulle vela idag då!

Nej, det blev ingen träning. Jag är velig! JAG VET! Men min buss från jobbet var toksen och sen tog det jättelång tid att komma hem. Snöyran jag möttes av när jag klev av bussen gjorde mig ju inte direkt mer sugen. :) Så jag gick hem och lagade en kryddig soppa i stället. Eller jag skulle nog kalla det för en grytsoppa. En matig soppa helt enkelt. Jag vet inte de exakta kryddmåtten eftersom jag har kryddat lite allt eftersom så smaka dig fram!

Mexikansinspirerad soppgryta
5 st stora potatisar av den fasta sorten
500 g köttfärs
3 st kryddiga korvar
3 små rödlökar
3 vitlöksklyftor
1 burk kidneybönor
1 paprika
2 förpackningar krossade tomater (en vanlig och en chili)
1 msk spiskummin
1 msk oregano
1 msk chilipeppar
1 krm cayennepeppar
1 l vatten
3 buljongtärningar
salt och peppar
lite smör eller olja till stekning

Såhär gör du
Skala och dela potatisen i mindre bitar. Kärna ur och tärna paprikan. Skala och grovhacka löken. Skiva korven och stek i lite smör i en panna så att den får fin färg.

Ta en stor gryta och lägg i en klick smör. Fräs löken och de pressade vitlöksklyftorna. Tillsätt kryddorna (ej salt och peppar). Lägg i köttfärsen och låt den bryna. Häll över vatten, krossade tomater och buljongen. Lägg i potatisen och låt koka tills potatisen är nästan klar. Tillsätt då paprika, korv och avsköljda kidneybönor. Låt koka tills potatisen är klar (låt den inte koka tills den faller sönder utan den måste ha lite tuggmotstånd). Smaka av med salt, peppar och ev mer kryddor.

Servera soppan med en klick creme fraiche och eventuellt en bit bröd.

TIPS! När det kommer till vilken sorts buljong och köttfärs du ska använda så får du välja det du tycker om eller har hemma. Idag blev det nötfärs och köttfärsbuljong för min del.

Krydda på soppgrytan så mycket du tycker smakar bra. Jag gillar lite starkare mat och tar därför lite extra. Är du osäker så ta lite mindre än vad jag har angett i receptet och smaka av med mer om det behövs.

Du kan välja vilken slags kryddkorv du vill. Idag tog jag en paprikakorv med ordentligt med sting! Du kan också hoppa över korven om du vill.

Rätten går att göra vegetarisk. Välj då grönsaksbuljong och så tar du bort korv och färs. Kanske kan du behöva tillsätta lite extra potatis och bönor i så fall.

Om du vill att soppgrytan ska bli mer som en soppa så ökar du på mängden vatten, buljong och kryddor.

SMAKLIG SPIS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0