En klassisk rätt med en lite twist à la Moi!

Jag sitter uppkrupen i soffan och kollar på OS. Var helt säker på att det var Desperate idag, men kom på att det är nästa vecka... Kroppen är trött efter ett step/styrke-pass. Det var skönt att träna även om det kanske inte är superbra med tanke på min trötthet och hängighet, menmen. Jag behövde energin!

Till kvällsmat ikväll serverar jag mig själv en ganska traditionell rätt - potatismos och stekt falukorv - men jag har gjort om det lite efter mitt tycke och smak. Jag hoppas att även du ska tycka om det!

ROTFRUKTSMOS MED STEKT FALUKORV - 2 portioner
4 potatisar
1 morot
1-2 dl mjölk
1 msk smör
salt och peppar
2 msk finhackad persilja (fryst eller färsk)

ca 300 g falukorv i skivor
smör till stekning

bostongurka
tomat
ketchup
stark senap


Såhär gör du
Skala potatisarna och moroten och dela i mindre bitar. Koka i saltat vatten i en gryta tills potatis och morot är genomkokta. Häll av vattnet och tryck sönder bitarna med elvispen eller med en potatisstöt. Tillsätt sedan lite av mjölken och smöret och vispa med en elvisp. Tillsätt lite mjölk i taget tills du får den konsistens du vill ha på moset. Smaka av med salt och peppar. Avsluta med att röra i den finhackade persiljan.

Stek falukorvsskivorna i smör i en panna. Se till så att de får rejält med färg.

Servera moset tillsammans med falukorven och bostongurka, ketchup, stark senap och tomat som är delad i skivor.

TIPS! Det är gott att även ha i palsternacka i moset.

Du kan självklart byta ut tillbehören. Kanske vill du ha en god sallad, kokta gröna ärtor, kokt blomkål, rivna morötter eller något annar du tycker om?

Ska du ha moset som matlåda till dagen efter? Blanda då i lite extra mjölk innan du lägger ner det i lådan. Det ska gärna vara ganska så löst. Då blir det rätt och bra konsistens när du väl har micrat moset.


   

Kommentarer
Postat av: Linda

Cupcakesen är inte gjorda i McDonalds ketchupbyttor :) Men de är identiska! Just de på bilderna är stora men det finns även mindre, lite större än ketchupbyttorna. Perfekt storlek!

2010-02-23 @ 22:55:53
URL: http://www.callmecupcake.se
Postat av: Helena Ljunggren

Det moset låter alldeles kalas, lite som solmos. Gott!

2010-02-24 @ 09:00:58
URL: http://helenaljunggren.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0