Lite glutenfria frukosttips denna kalla kväll.

Min energi är verkligen slut och det känns i både kropp och knopp! Så ikväll har jag isolerat mig och ska alldeles strax sätta på filmen PS. I love you. Älskar filmen, älskar boken. Ikväll är det du och jag. :)

 

MEN! Innan dess ska du få ett recept. Jag fick en fråga i kommentatorsfältet i helgen om jag har bakat glutenfritt bröd någon gång. Det har jag inte, men min mamma har gjort det massvis med gånger eftersom min syster är glutenintolerant. Jag ska be mamma skriva ner ett recept på glutenfritt bröd som jag kan lägga ut här.

Fast jag har faktiskt två glutenfria recept att ge med mig av. För min kära syster var på besök i helgen och igår ställde jag till med brakfrukost för hela familjen! Nybakta scones och amerikanska pannkakor och detta gjordes såklart även i en glutenfri variant. Jag hoppas att det ska smaka!

GLUTENFRIA SCONES

ca 8 - 8,5 dl glutenfritt mjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpuvler
½ dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk

ägg till pensling
råsocker

Såhär gör du
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna. Vispa samman ägg och mjölk. Blanda vätskan med de torra ingredienserna till en deg.

Dela degen i fyra delar och tryck ut till runda kakor som är ca 0,5 cm tjocka. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, pensla med ägg och strö över råsocker. Grädda tills sconesen får en gyllene färg, cirka 10-15 minuter.

Servera sconesen nybakade med philapelphia, smör, ost, marmelader eller vad du nu gillar.


TIPS! Glutenfritt mjöl fungerar inte riktigt på samma sätt vid bakning som vanligt mjöl gör. Det kan behövas lite extra mjöl och degen kan ändå kännas lite kletig.

Om du vill baka dessa med vanligt mjöl så kan du ta 7 ½ dl vetemjöl. Om du vill ha lite grövre scones tar du 4 dl vetemjöl och 3 ½ dl grahamsmjöl.

Om du vill att sconesen även ska vara laktosfria så byter du ut mjölken och smöret mot laktosfria varianter.



GLUTENFRIA, AMERIKANSKA PANNKAKOR

2 ½ dl glutenfritt mjöl 
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 msk socker
2 tsk vaniljsocker
2 ½ dl mjölk eller filmjölk
2 msk smält smör 
1 ägg

Såhär gör du
Blanda ihop de torra ingredienserna till smeten. Vispa sedan i mjölk, smör och sist ägget. Stek pannkakorna i lite smör i en stekpanna. När du ser bubblor på översidan på pannkakan är den dags att vända. Servera pannkakorna nystekta med sylt och lönnsirap (eller vanlig för det funkar också bra!).

TIPS! Du kan byta ut sylten mot färska eller frysta, tinade bär om du vill. Blir också smaskens. :)

Om du vill att pannkakorna även ska vara laktosfria så byter du ut mjölken och smöret mot en laktosfri variant.


SMAKLIG FRUKOST!

   
Sconesen till höger på båda bilderna (alltså den runda varianten) är glutenfri!


   
Det gör inget att pannkakorna är lite ojämna i formen. Det tycker jag är snyggare. :)

 


Kommentarer
Postat av: Jenny

Kan du inte komma hem till mig och göra de där pannkakorna imorgon? Åh mums!

2010-02-22 @ 19:56:41
Postat av: Linn Wollbrant

Hallå Rebecca! Söt blogg du har, här kommer jag hänga ofta. Kram!

2010-02-22 @ 20:40:32
URL: http://gnus.blogg.se/
Postat av: Jessica

Herregud! Varför har jag inte känt till den här underbara receptbanken tidigare. Du verkar ju hur duktig som helt i köket. Mig kommer du att inspirera i alla fall :) // Jessica

2010-02-22 @ 20:53:01
URL: http://www.jessieholdon.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

amerikanska pannkakor, mums. Det gjorde jag förra veckan också..supergott verkligen!

2010-02-23 @ 09:16:24
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Linda

Tack för kommentaren på tårtan, den värmde! Amerikanska pannkakor är så otroligt gott, och mer mättande än "vanliga" tycker jag :)

2010-02-23 @ 22:50:01
URL: http://www.callmecupcake.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0