Lite hemmagjort till frukostfilen är väl inte fel?

Det var väldans vad jag var bloggsugen idag. :) Jag bara överöser dig som läsare med recept och tips. Och jag har fler på gång kan jag meddela. Både recept, serveringstips och kokbokstips. Men de kommer inte ikväll så ha tålamod!

I stort sätt varje morgon äter jag fil och müsli till frukost. Ibland har jag i lite banan, bär eller en skvätt honung, men ofta kör jag bara fil och müsli. Min müsliburk som står på hyllan i köket minskar och minskar. Jag tycker inte att jag gör annat än att fylla på den. :) Ikväll gjorde jag för första gången min egna müsli. Superenkelt och du kan variera den såååå mycket! Jag har inte provsmakat den än utan den får hamna i frukostfilen imorgonbitti.

Lyxmüsli - ca 1,5l
5 dl havregryn, gärna fiberberikade
5 dl råggryn
1 dl kruskakli
1 dl krossade linfrön
2,5 dl pumpafrön
1,5 dl solrosfrön
2 dl blandade nötter (jag tog cashew, mandel, valnöt, paranöt och hasselnöt. Dela de lite större nötterna)
1 tsk salt

0,5 dl rapsolja
1 dl flytande honung
2 dl äppeljuice

ca 300-400 g torkad frukt (jag tog aprikoser, plommon och bananer)

Såhär gör du
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Rör ihop olja, honung och juice och häll över blandningen. Se till att allt är fuktigt. Häll ut på en plåt som är klädd med baklåtspapper. Torka i ugnen i ca 30 min eller tills müslin har torkat. Rör om då och då så att det inte blir bränt.

Dela ev frukten i mindre bitar och blanda ihop med den kalla müslin. Förvara i en burk.

TIPS! Byt ut grynen och fröna mot de du gillar. Du kan ha i sesamfrön, havrekli eller annat gott du kan hitta.

Även frukten kan du byta ut. Varför inte testa med torkade äpplen, blåbär, dadlar eller fikon?

Om du vill ha lite mer smak på själva grynen kan du blanda i lite kanel precis innan blandningen har torkat klart.

Testa att byta ut nötterna mot andra nötter. Du kan testa ex pistagenötter.

Även juicen kan bytas ut mot ex ananasjuice.

SMAKLIG FRUKOST!

     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0