En dag för att ta igen det jag har missat hemma

Oj sicken energi jag fick idag! Eller ja... Jag har på något sätt skapat mig energi och uträttat massa saker som inte har orkats med i veckan på grund av sjukdom. Men idag känner jag mig lite piggare så varför inte göra sig av med den energin? Jag menar... Varför fortsätta vara pigg? :)

Vad har jag då gjort såhär långt? Jag har...

...tagit sovmorgon
...burit ner massa saker till mitt källarförråd
...källsorterat (ingår i mitt nya, miljömedvetna jag. Kan meddela att jag till och med källsorterar värmeljusbehållarna!)
...bakat delar av tisdagens dessert, men vad det blir avslöjar jag inte än!
...bakat två omgångar chokladmuffins av alla jäkla äggulor som blev över
...lyssnat på nya Robbie-skivan som är urbra (SVT ikväll...)
...bytt sängkläder
...konstaterat att mitt busskort till jobbet numera kostar 200 kr mer/mån eftersom jag tydligen snart går och blir vuxen
...STORSTÄDAT

Nu undrar du kanske varför jag har storstädat.... Det var ju faktiskt bara tre veckor sedan jag flyttade in och hur mycket storstädning kan jag ha skapat under den tiden? Hur lever människan? Då kan jag meddela att lägenheten inte var särskilt städad när jag flyttade in... När vi hade flytthelgen städade vi undan det mesta, men jag ville ändå ta allt noga igen. Så nu är här rent och härligt!

Du kanske hann läsa chokladmuffins där på mitten av min lista? Japp. Jag har bakat fina små chokladmuffins och du ska självklart få receptet! Jag har lite braiga tips för muffinsbakande som kommer i slutet av receptet. De gör muffinsen extra fina. :) Här är receptet (jag kan inte ange hur mpnga muffins det blir för det beror så mycket på storleken på dina muffinsformar, hur mycket smet du tar i formen osv):

50 g smör
2 ägg (jag tog 3 för mina halländska var så minismå)
2 dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
1 1/4 dl mjölk
2-4 msk kakao
2 stora rutor mörk choklad (gärna med 70% kakaohalt)

Såhär gör du
Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret och rör i choklad och mjölk. Låt svalna.

Vispa ägg och strösocker vitt och poröst. Blanda sedan ihop vetemjöl, bakpuvler, kakao, salt och vaniljsocker i en separat bunke. Sikta i mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt runt. Vispa inte för då förlorar smeten sin fluffighet! Rör till sist i vätskan.

Häll smeten i muffinsformar (för bästa resultat se under tips). Fyll inte formarna till mer än 3/4! Grädda i ugnen i ca 10 min. Servera gärna muffinsen ljumma med ett glas mjölk eller saft eller en kopp te eller kaffe.

Tips! Låt gärna smeten stå en stund innan du häller upp den i formarna. Då får mjölet svälla lite och du får finare muffins.

Muffins går att variera jättemycket när det kommer till smaksättning! Det är egentligen bara fantasin som sätter stopp. :) Några goda smaksättningar är: rivet limeskal, kakao och rivet skal från apelsin, frysta bär såsom hallon och blåbär (tina dem innan och rulla dem i lite potatismjöl för att binda vätskan), äppelbitar som är rullade i kanel, bara kanel, pepparkakskryddor, kakao, valnötter och hackad vit choklad, kakao och chokladkolor, polly, dajm och/ eller dumle... Variationerna är många!

Idag finns det väldigt fina muffinsformar med mönster att köpa i många butiker. De kostar lite mer än de traditionella vita, men de är å andra sidan sååå mycket finare! Jag tycker att det kan vara värt de extra kronorna och kunna servera muffins ur fina formar. Jag har lagt upp en bild på lite olika muffinsformar som jag har tillsammans med inköpsställe och pris. 

När du gör muffins i vanliga pappersformar blir det nästan alltid så att kanterna på formen ger vika i ugnen och muffinsarna får då lite småtråkig form. Där har jag ett superbra tips som gör att muffinsarna håller formen bra och ser på så sätt lite trevligare ut. :) Köp (eller plocka fram om du redan har såna) muffinsplåtar i teflon. De brukar finnas lite överallt som på ICA Maxi, Lagerhaus, Åhléns eller i affärer som säljer husgeråd. Sätt sedan dina pappersformar i teflonformen. På så sätt stabiliseras pappersformarna upp och du får fina muffins. Smart va?

Lycka till med söndagsbaket!


  
Såhär gör jag för att mina muffins ska hålla sig fina           Massa chokladmuffins!
i formen



  
Visst ser det väl trevligare ut med mönstrade formar?                Mina fina muffinsformar. Från vänster:
                                                                                             Blommiga lila från Lagerhaus 100 st 35 kr
                                                                                             Prickiga från Lagerhaus 100 st 35 kr
                                                                                             Rutiga från Bolagret ca 50 st 10 eller 15 kr
                                                                                             Med muffinsmönster från Lagerhaus 100 st 35 kr                                                                                

Kommentarer
Postat av: Therese

Nu blev jag nyfiken. Tror jag vet vad du bakat till tisdag... Något med banan i kanske...?

2010-01-03 @ 18:43:13
URL: http://tessilagos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0