En enkel, men god lasagne som inte riktigt är traditionell

Lördag. Dagen bjuder på besök från systeryster med sambo och det vankas middag! Förhoppningsvis ska jag kunna gratta Amanda med en present (hon fyller 21 år imorgon och jag ska erkänna att jag ännu inte har köpt något till henne). Kanske tycker du att jag är lite sent ute om jag ännu inte har köpt en present. Till mitt försvar kan jag meddela att tanken var att vi skulle gratta varandra nästa helg, men så hux flux så ska de komma på middag IKVÄLL! Oj... Jaja. Jag hinner in till stan och köpa en fin present till henne sen. Jag vet ju redan vad jag ska köpa.

Idag är det även min tur att jobba lördag. Jag tänkte att jag är här lite tidigare så jag för första gången på ett tag kan lägga upp ett nytt recept med bild och allt. För igår lagade jag något riktigt gott! En lasagne som inte riktigt är som en traditionell lasagne. Alltså med köttfärssås och ostsås. Inspirationen till detta recept har jag hittat på Allt om mats hemsida, men jag har så klart lagt till min egna lilla knorr på den. :)

Kyckling- och grönsakslasagne

ca 300 g kycklingfilé (jag tog två mellanstora)
1 st squash
1 röd paprika
1 stor rödlök (eller två små)
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
3 msk röd pesto (funkar även bra med grön)
salt och peppar
1 paket Kelda tomatsoppa
1 paket färska lasagneplattor
1 dl riven ost
0,5 dl riven parmesanost

Såhär gör du

Sätt ugnen på 225 grader. Skär kycklingen i tunna strimlor och stek i smör i en stekpanna så att de får lite färg. Häll på peston och låt fräsa och smaksätt med salt och peppar. Ta upp kycklingen ur pannan.

Skölj och dela squash och paprika i mindre bitar. Skala och dela löken i mindre bitar. Stek detta i smör i stekpannan. Pressa i vitlöksklyftan och smaksätt med salt och peppar.

Häll lite av tomatsoppan i botten på en ugnssäker form. Varva lasagneplattor, kyckling, grönsaker och soppa. Låt översta lagret vara soppa och plattor. Avsluta med den rivna osten. Gratinera mitt i ugnen i ca 20 min och servera lasagnen med en god sallad.

Tips! Byt ut grönsakerna efter tycke och smak. Morot, brocoli, gul lök eller blomkål kan också vara gott.

Jag använde Kelda Tender tomato, men det funkar lika bra med den som heter Mediterranean Tomato. Den har lite grönsaker i sig.

Nästa gång jag gör den här lasagnen skulle jag testa att krydda till soppan lite innan. Kanske ha i lite vitlök, chili och färsk basilika. Tror att det skulle bli ännu godare då!

Du kan variera vilken ost du vill lägga på toppen. Du kan skära mozarella i tunna skivor eller smula grekisk fetaost på.

Lasagne är alltid godast dagen efter när den har fått "sätta sig" lite. Det är därför ingen dum idé att laga rätten en dag i förväg!

Smaklig spis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0