En kaosartad dag slutade väldigt trevligt med vännerna

Jag ska inte gå in särskilt mycket på gårdagen, men jag kan väl säga att det inte riktigt var min dag. Misslyckade tårtor, stress, panik, kaos och en alldeles försenad Rebecca. Det händer ALDRIG! Det kan i stort sätt alla i min omgivning intyga. Om mina gäster kommer, som igår, 19.30... Ja, då sitter Rebecca färdig i soffan med ett glas vin minst 30 min innan alla kommer. Igår... 30 min innan alla kom sprang jag runt som en yr höna. Maten var inte klar, bålen inte gjord, köket var en stor röra och jag var långt från klar. Men jag lyckades! Nästan i alla fall. :) Första gästerna, som till mitt försvar var 30 min tidiga, fick se kaoset. Fast utan Amanda, Niklas och Sara hade nog hela alltet gått åt pipsvängen. Men nu gjorde det inte det!

I stället blev det en trevlig kväll med nära och kära. Liiiiite trångt och varmt stundtals, men vad gör väl det om man är i gott sällskap? Alla presenter som jag fick var jättefina och jag tackar er alla för att ni ville fira med mig.

Mitt i all stress glömde jag fotografera min plockmat, men du ska ändå få veta vad jag gjorde. Sen har jag fotat en halväten tårta som du ska få receptet på. Håll till godo:

Plockmat
Jag serverade lite olika typer av plockmat. Lite sådär lagom att bjuda på när det kommer runt 15-20 gäster. Tyvärr inga bilder.

Oliver - Bara att hälla upp i en snygg skål och ställa lite tandpetare bredvid. Enkelt och gott!

Melon och skinka - Dela din favoritmelon i små kuber och rulla en bit lufttorkad skinka runt. Sen sticker du bara en tandpetare igenom så är det klart.

Tunnbrödsrulle - Blanda Philapelphia vitlök och örter med finstrimlade soltorkade tomater. Bred blandningen på tunnbröd, rulla ihop och skär i ca 1,5-2 cm stora bitar. Stick igenom en tandpetare så blir de enklare att äta.

Minibruschetta - Tärna tomater fint och blanda med finstrimlad, färsk basilika. Det är snyggt att ta tomater i olika färger. Dela sedan vanligt ljust bröd i mindre bitar och grilla i ugnen. Ta en vitlöksklyfta och dra ett par gånger över brödet. Lägg på tomatblandningen och strö lite flingsalt och nymald svartpeppar över.

Ost- och tomatpetare - Dela fetaost i kuber och sätt det och en körsbärstomat på en tandpetare.

Salami och brie - Skär brieost i små kuber och rulla en skiva salami runt. Stick igenom en tandpetare och lägg upp på ett fat.

Nachos med två dipper - Häll massa nachochips på ett snyggt fat. Gör sedan en dip av turkisk yoghurt (2,5 dl), ca 1 dl sweet chilisås och en vitlöksklyfta. Dip nummer två är en guacamole. Mosa  tre avokados och blanda med några matskedar turkisk yoghurt, 1 tsk sambal oelek, en skvätt pressad lime, 1-2 vitlöksklyftor och salt. Servera chipsen med de två dipperna.

Grillad macka med rucolapesto - Skicka och dela vanligt ljust bröd i mindre bitar och grilla lite snabbt i ugnen. Mixa ca 100 g rucola tillsammans med 1 dl riven parmesan, 1 - 2 vitlöksklyftor och 1 dl solrosfrön till en slät röra i en matberedare. Tillsätt 1 dl olivolja som du häller i mixern i en smal stråle. Smaka av med salt. Bred sedan peston på brödskivorna. Perfekt pesto om du har en nötallergiker i vänskapskretsen. Om du får pesto över så kan du använda den i matlagning sen. Perfekt!


Tårtan
Det var ju här hela dagen gick snett eftersom min underbara kolatårta inte ville bli så bra. Men efter mycket om och men blev det hela tre tårtor! Du ska få receptet på alla tre, men även här blir det bildlöst. :(


Tryffeltårta
100 g smör
2,5 dl strösocker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl

1 dl grädde
200 g mörk choklad

Såhär gör du
Sätt ugnen på 150 gr. Smöra och bröda en form med avtagbara kanter. Smält smöret. Blanda ihop ägg och socker i en bunke och sikta i mjöl, kakao och vaniljsocker och rör runt. Häll till sist i det smälta smöret. Rör ihop till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i ugnen. Kakan ska INTE bli helt fast. Ta hellre ut den lite för tidigt så att den blir kletig och god. Jag brukar ha min inne 10 - 15 min, men håll koll på den!

Koka upp grädden och ta av grytan från plattan. Bryt i chokladen och rör till en jämn smet. Häll över chokladkakan och låt stå kallt i minst en timme innan servering.


Kolatårta
6 äggvitor
2 dl strösocker

2,5 dl vispgrädde
½ dl sirap
2 msk socker

vispad grädde och kakao

Såhär gör du
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggvitorna med elvisp så att de blir till ett hårt skum. Tillsätt lite socker i taget och vispa tills du kan hålla bunken upp och ned utan att smeten åker ur skålen. Bred ut marängsmeten på en plåt med bakplåtspapper på. Låt grädda i ugnen i ca 25 min. Stäng sedan av ugnen och låt marängen stå en stund til så att den blir krispig.

Koka ihop grädde, sirap och socker till en tjock kolasås. Låt den svalna lite och häll sedan den över den kalla marängbottnen. Bred på vispad grädde och sikta över kakao.

Om du vill variera kakan kan du blanda i malda sötmandlar eller hasselnötter i marängsmeten precis på slutet. Du kan också ta en matsked kakao i kolasåsen.


Chokladtårta med smak av after eight
200 g smör
100 g mörk ckoklad (70%)
100 g after eight 12 plattor
4 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,25 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1krm salt

50 g smör
0,5 dl vispgrädde
100 g after eight
3-4 droppar pepparmintsolja

18 plattor after eight till garnering 

Såhär gör du
Sätt ugnen på 175. Smält smör choklad och after eight i en kastrull och låt svalna. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Blanda ner chokladsmöret. Sikta ner vetemjöl kakao, bakpulver och salt. Smöra och bröda en form med löstagbara kanter. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca. 20-25 min, kakan är klar när den släpper kanterna och nästan har stannat i mitten när man skakar formen. Låt svalna och låt kakan stå kvar i formen.

Smält smör, grädde och after eight till glasyren. Smaksätt med pepparmintsolja. Häll glasyren över kakan. Låt stelna i kylen 2-3 timmar. Lossa kakan från formen med hjälp av en kniv och garnera med after eight runt kanten och mynta. Servera med vaniljglass eller grädde.

SMAKLIG SPIS!


Inte bästa bilden, menmen...


Kommentarer
Postat av: Sofie

Tack för igår, allt var smaskens!

2010-01-24 @ 18:49:59
URL: http://everydaystories.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ledsen att jag och familjen inte kunde komma :( Ni verkar ha haft det jättebra och som vanligt låter ju allt supergott!

2010-01-24 @ 22:14:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0