En smakrik och enkel förrättssallad kanske skulle passa?

När jag vaknade i morse kände jag genast att idag mår jag mycket bättre! Men så när jag kom hit till jobbet så kände jag att sängen eller soffan nog är dagens bästa plats. För oj så ont i huvudet jag har! Menmen. Det är bara några timmar sen kan jag parkera mig i soffan iklädd myskläder resten av eftermiddagen och kvällen.

På nyårsafton gjorde min pappa en riktigt god sallad från Glenn Strömbergs kokbok. Den var smakrik, enkel och supergod! Självklart ska du få receptet på denna skapelse. Jag har ändrat lite efter mitt tycke och smak när det gäller mängden av ingredienser. :) Det här receptet räcker till fyra personer.

200 g skalade räkor (ca 500g oskalade)
ca 80 g blandad sallad (ex rucola, ärtskott, bladspenat)
50-80 g pancetta (italienskt saltat och lufttorkat sidfläsk)
2 msk pinjenötter
2 msk olivolja
en bit vitt bröd, gärna dagsgammalt
2 msk gula russin (funkar med vanliga också)
½-1 avokado
4 st färska champinjoner (utesluts i min sallad)
ca 10 cocktailtomater
hyvlad parmesanost


Dressing
1 helt ägg
1 äggula
1 msk fransk senap
1-2 st vitlöksklyftor (mängden beror på dess storlek!)
10-15 st färska basilikablad
1 dl olivolja
1 dl rapsolja
1 msk vitvinsvinäger
1 msk pressad citronsaft
salt och peppar

Gör såhär
Mixa ägget, äggulan, senapen, vitlöken och basilikan i en mixer i några minuter så att det blir en slät röra. Häll långsamt i oljan i en tunn stråle och mixa till en slät dressing (gör som när du gör majonnäs). Se till att dressingen inte skär sig!

Tillsätt vinäger, citronsaft och smaka av med salt och peppar. Låt dressingen stå och dra en liten stund.

Strimla pancettan fint och knaperstek i en torr panna. Rosta pinjenötterna försiktigt i en torr, varm panna. Se till att de inte blir brända bara! Gör sedan brödkrutongerna genom att tärna brödet och stek i olja i en stekpanna.

Skölj salladen, skala räkorna, skiva svampen (som jag utesluter i min sallad), halvera tomaterna och dela, kärna ur och tärna avokadon. Blanda ihop sallad, räkor, svamp, russin och avokado. Rör försiktigt så att inte avokadon mosas. Tillsätt sedan russin, knaperstekt pancetta, krutonger och pinjenötter. Lägg upp på tallrikar och avsluta med att ringla över dressingen. Hyvla på parmesanost. Servera direkt!

Tips! Egentligen ska man blanda hela salladen med dressing, men jag tycker att det är godare och trevligare att var och en får ta hur mycket dressing de själva vill. Mängden dressing kan därför bli lite mycket, men den är ju god att spara och ha till en vanlig sallad.

Om du inte får tag på pancetta går det bra med vanligt bacon. Försök då få tag på lite finare bacon med mindre fett på.

Salladen funkar självklart som en lättare måltid. Men då behöver du kanske dubbla receptet för att det ska räcka till fyra personer.


Ursäkta dålig bildkvalitet, men kortet är taget med mobilkamera.

Smaklig spis!


Kommentarer
Postat av: robbin

ser gott ut!

2010-01-12 @ 13:56:02
URL: http://vardagshunken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0