Färgglatt ihopkok med en twist av chilihetta

När jag pluggade i Kalmar upptäckte jag hur otroligt gott det är med couscous! Jag åt couscous var och varannan dag tills jag knappt kunde hörs någon säga ordet. Som alltid med mig alltså... Jag får en dille på något och sen äter jag det hela tiden tills jag knappt kan titta åt den maträtten eller ingrediensen på ett bra tag. Om vi säger såhär... Jag har inte ätit couscous på... Jamen minst 3 år.

Nu när jag flyttade och skulle handla massa skafferigrejen tänkte jag att det kanske ändå vore dags att äta lite couscous igen. Alltså köpte jag en förpackning. Och oj så gott det är! Så nu äter jag couscous för fullt igen. Fråga mig om några månader om jag tycker att couscous är gott. :)

Men vad är då couscous? Couscousen kommer ursprungligen från Nordafrika och är nationalrätt i Algeriet, Marocko och Tunisien. Couscous tillverkas normalt av durumvetemjöl som blandas med vatten och formas till små korn som sedan torkas. Från början användes metoden för att öka hållbarheten på mjölet.

Couscous är otroligt lätt att tillaga. Du lägger bara kornen i en skål. Sedan kokar du upp vatten i den mängd som står på paketen. Ta i rejält med buljong i vattnet så att couscousen får god smak. Du kan också ta olja i vattnet. Ta det kokheta vattnet och häll över couscousen och sen låter du den stå i kanske 5 min så att grynen får dra åt sig vattnet och på så sätt svälla och bli tillagat. Enkelt va?

Den stora fördelen med couscous är enligt mig att det går att ha till så mycket! En riktigt god, kryddig gryta och couscous är en uppdatering av gryta och ris. Du kan ha det kallt i en sallad. Eller så gör du som jag gjorde nu ikväll och gör ett ihopkok med couscous som huvudingrediens. Matlagning med det klassiska mottot: Man tager vad man haver. Ikväll blev det verkligen så och oj vad gott det blev! :) Så här har du receptet på kvällens mat - ett färgglatt couscousihopkok med en liten twist av chili.

1 morot
1 liten rödlök
½ paprika
ca 2 dl frysta, gröna ärtor
en bit falukorv
4 portioner couscous

Sås
2 dl turkisk yoghurt
1 dl sweet chilisås
1 liten vitlöksklyfta
salt

Såhär gör du
1. Tillaga couscousen enligt förpackningen och ta rejält med buljong i så att couscousen får bra smak.

2. Koka de gröna ärtorna. Skala och tärna moroten, tärna paprikan och finhacka löken.

3. Dela falukorven i småbitar och stek i en stekpanna så att den får fin färg.

4. Ta en stor skål och blanda ihop grönsakerna med couscous och falukorv.

5. Blanda ihop yoghurten med sweet chilisås och pressad vitlök. Smaka av med salt. Servera såsen till couscousen.

Tips! Precis som namnet avslöjar så är detta ett ihopkok. Ta det du gillar och har hemma! Du kan ta purjolök, tomat, kokta brocolibuketter, majs, sockerärtor, avocado, kikärtor, bönor... Använd fantasin!

Du kan självklart använda matlagningsyoghurt eller grekisk yoghurt till dressingen. Jag tycker att den yoghurten som går att köpa i små spannar är riktigt bra. Den är lite fastare än vanlig matlagningsyoghurt. Den här dressingen är jättegod till morotsstavar, nachochips, köttfärsbiffar med bulgur, grillat kött osv. Enkel att göra och alltid lika uppskattad.

Idag valde jag falukorv eftersom det var det jag hade i frysen (återigen ihopkok), men du kan självklart välja något annat om du vill det! Du kan ta en mer kryddstark korv, strimlad kycklingfilé, fläskfilé, knaperstekt bacon eller helt enkelt köra det vegetariskt.

En sånhär rätt är perfekt att göra om du får lite rester över en dag. Lite pyttipanna-liknande rätt.

Smaklig spis!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0