Herr Tomat gör ett litet gästinhopp som ingrediens

Så gott jag sov inatt! Jag var helt slut i kroppen igår efter spinningen och sömnen man får då är den bästa! :) Så nu längtar jag till nästa träningspass. Jag vet att det kanske är konstigt att längta till att träning som ju är såååå jobbigt! Men det är så skönt efteråt och jag känner mig så nyttig och duktig. Härlig känsla.

Jag gick igenom min gamla blogg och hittade ett recept som jag la ut för nästan 1,5 år sen. Jag har nog inte gjort det sen dess, men kom att det ju var en supergod rätt! Självklart ska jag lägga ut det här nu så att du får ännu ett tips på mat inför helgen. Detta är en kryddig tomatsoppa där du själv får styra lite hur starkt du vill ha det. Varsågod!


Kryddig tomatsoppa med ravioli
250 g färska ostfyllda ravioli eller tortellini
1 gul lök
olivolja
1-2 vitlöksklyftor
1 röd chili
3 dl tomatjuice
500 g passerade tomater
5 dl kycklingbuljong (5dl vatten+1 buljongtärning)
1,5 dl matlagningsgrädde
några nypor torkad oregano
salt
nymalen svartpeppar
en nypa socker


Såhär gör du
Skala och hacka löken fint och pressa vitlöken. Dela chilifrukten i halvor, kärna ur och strimla fint. Fräs detta i en stor gryta i lite olivolja. När löken mjuknat häller du över grädde, buljong, tomatjuice och passerade tomater. Låt småputtra i 10-15 minuter.

Koka raviolin/tortellinin enligt anvisningen på paketet.

När soppan kokat klart är det bara att mixa med en stavmixer så att soppan blir slät och fin. Smaksätt med salt och peppar och tillsätt eventuellt lite vatten om du tycker att soppan är för tjock.

Häll upp soppan i tallrikar, lägg i några ravioli/tortellini och smula över oreganon. Avsluta med att dra några varv med svartpepparkvarnen. Servera med ett gott bröd.

TIPS! Om du vill ha soppan lite starkare kan du ta lite mer chili. Du kan även ta sambal oelek eller torkade chilifrukter. Smaka av bara så att det inte blir för starkt!

Det går att variera smaken på fyllningen i raviolin. Kolla i kyldisken för där finns massa olika varianter!

Det finns smaksatta varianter på krossade tomater (basilika, örter, vitlök, chili). Ta efter tycke och smak om du vill variera soppan.

SMAKLIG MÅLTID!


                          

 

                           


                           





Kommentarer
Postat av: mamma

Kalas med soppan. Tänkte förra veckan att jag skulle göra tomatsoppa. Nu skall det bli av, med nya mixen !

Kram

2010-01-22 @ 14:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0