Den första färskpotatisen!

Det är något visst med färskpotatis! De är så små och goda och det går nästan äta hur många som helst! Jag gillar vanlig kokt färskpotatis. Gärna med iskall gräddfil och massa gräslök. Jag behöver inte ha något annat till. Det räcker gott med potatisen och tillbehören!

En annan variant som är god att göra med de små knölarna är att försiktigt skrubba bort jorden. Sen lägga dem i en ugnssäker form eller på en långpanna och hälla över lite olja och några klickar smör. På med lite flingsalt, peppar och ev lite färska örter och några krossade vitlöksklyftor. Sen in i ugnen tills de blir gyllene och mjuka. Underbart!

Eller... En god ljummen potatissallad med lite knipplök, paprika, körsbärstomater, rucola, persilja, dill och fetaost i. Gör sen en dressing med vitvinsvinäger, olja, dijonsenap, lite pressad vitlök och salt. Häll över och ät! *mumma*

Nu har färskpotatisen börjat komma till butikerna, men den är fortfarande ganska dyr. Men vad gör väl det när det är så in i nordens gott!? Inget! De är värda varenda öre! Själv har jag köpt en påse till morgondagens grillning med systeryster och Niklas. Jag har inte bestämt vad jag ska göra med dem än bara... Jag återkommer på den frågan.





Förutom färskpotatis så blir det jordgubbar! Små, små, söta belgiska gubbar. Hade gärna köpt svenska, men de såg inte så fina ut. :( Så belgiska får duga och du ska såklart få veta vad vi gjorde med dem!


                               


Som du ser har jag kunnat ladda upp lite småbilder. Positivt! Och imorgon hämtar jag mitt modem så då hoppas jag att det blir lättare att uppdatera. Jag har massa recept som ska läggas upp! Chokladtips, rabarbermuffins, brownies, paj, grillat, glutenfritt bröd... Oj, vad här ska uppdateras!

Kommentarer
Postat av: Emmy

Färskpotatis är verkligen speciellt. Tänk att potatis kan vara så mycket godare bara för att de är färska.

2010-06-19 @ 23:22:54
URL: http://remsansbistro.blogspot.com/
Postat av: Daniella - BakeCake

Färskpotatis och jordgubbar, mer sommar än så kan det inte bli! :)



Och nu har månadens andra tävling startat! Denna gång kan du vinna underbara produkter från "Lyckas med Mat". Tävlingen avslutas den 27 juni.



Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

2010-06-20 @ 15:47:36
URL: http://bakecake.blogg.se/
Postat av: mamma

Så gott, vi måste passa på att äta färskpotatis medan den är som godast. Stekt är underbart gott också ! har ätit det i kväll med grillad lövbiff. Ny upplevelse som du måste testa.

2010-06-20 @ 19:35:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0