Det sprider sig en svag doft av muffins i mitt hem

Muffins gillar jag! De går att variera i massor och är liksom en perfekt portionskaka, som man mer än gärna kan ta fler än en av. :) Extra plus är alla fina muffinsformar som finns ute i affärerna just nu. Randiga, rutiga, prickiga, zebramönstrade, blommiga, med hjärtan, muffins eller dödskallar på... Eller som de senaste jag köpte... Vita med röda jordgubbar på. Kan det bli mer somrigt?

En annan sak som jag gillar... Det är rabarber. Oj så gott det är! Jag önskar att jag hade en liten rabarberplanta för då skulle jag vårda den ömt och göra massa smaskiga saker av stjälkarna. Men nu har jag inte det så jag får köpa i affären i stället. Och det har gjorde jag i förra veckan och då bakade jag rabarbermuffins med en jordgubbsglasyr. Jag hoppas att det ska smaka!

RABARBERMUFFINS MED JORDGUBBSGLASYR
ca 18 st

3 ägg
2,5 dl socker
3 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
1 msk pressad limesaft
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

2 rabarberstjälkar
2 msk smör
4 msk ljust muscodavosocker (eller annat socker)

2 tsk jordgubbssaft (outspädd)
1 tsk vatten
4 rejäla matskedar florsocker
1 droppe röd karamellfärg

Såhär gör du
Skölj och dela rabarberna i mindre bitar. Stek dem i smör och socker i en varm panna i några minuter så att de blir mjuka.

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smöret och blanda i mjölk och limesaft. Rör ihop de torra ingredienserna i en bunke. Rör försiktigt ner smöret och mjölken i äggsockret. Vänd sedan ner de torra ingredienserna.

Lägg muffinsformar i en muffinsplåt och fyll på med smet ungefär 3/4 upp i formarna. Lägg i lite rabarber och grädda i nedre delen av ugnen i ca 12 min.

Rör ihop glasyren och glasera muffinsen när de har kallnat. Strö ev över lite strössel.

SMAKLIG FIKA!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0