En riktig bönig och texmexig favorit!

Nu ska vi se om vi kan få till ett litet inlägg här... :) Jag har lämnat in mitt modem på reparation (IGEN!) och surfar just nu med en gammal mobil som modem. Inte det snabbast direkt. Det får dessvärre bli ett bildlöst inlägg eftersom mobilen inte orkar ladda upp bilderna. :(

I måndags lagade jag en riktigt smaskig middag efter 7 km på löpband. Det blev min favoritböngryta. Hittade nötfärs till kanonpris i mataffären och då kunde jag inte motstå att slå till på ett kilo. Delar av det blev alltså en smarrig, kryddstark böngryta. Jag hoppas att det ska smaka!

TEXMEXBÖNOR MED NACHOS

4 - 6 portioner

ca 500 g nötfärs (eller annan färs)

2 förpackningar/burkar krossade tomater

1 burk vita bönor i tomatsås

1 burk kidneybönor

3 st knipplökar (eller 1 stor gul lök)

2 vitlöksklyftor

1 torkad chilifrukt (eller 1 färsk, röd chili)
3 tsk spiskummin
1-2 msk saft från citron
salt och peppar

tortillachips

Såhär gör du:

Grovhacka löken. Fräs köttfärsen i margarin i en stor gryta. När den fått lite färg blandar du i löken och smulad chilin (alternativt finhackad färsk). Låt fräsa och pressa sedan i vitlöken och tillsätt spiskummin. Häll över krossade tomater och bönor. Pressa i citronen och låt koka i ca 10 min. Smaksätt med salt och peppar. Servera grytan med tortillachips och en sallad.

TIPS! Vill du ha grytan starkade kan du ta i mer chili.

Idag använde jag tortillachips med ostsmak, men du kan självklart välja chili eller saltade också. Du kan också välja att ha en bit bröd till om du hellre vill det. 

Du kan servera grytan med ris om du vill ha den ännu mer matig. Jag tycker dock att det är mer än tillräckligt med bönorna, som mättar bra.

Du kan använda smaksatta, krossade tomater om du vill!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0