Mörk choklad är en av favoriterna

Jag älskar mörk choklad! Den har mycket mer smak och är inte lika söt som ljus choklad. Fast den får inte vara för mörk... De som ligger mellan 70 och 75 % i kakaohalt är de som är de allra bästa tycker jag!

I chokladhyllan finns massa olika typer av mörk choklad. Från olika länder, med olika kakaohalt, ekologiska, med mousse i, med smak av citron, hallon, blåbär, lakrits eller med nötter i. Det finns liksom en smak för alla. :) Jag gillar de med lite fruktsmak, men det får inte vara för mycket så att tar överhanden från chokladsmaken.

För ett tag sedan köpte jag en choklad från Anton Berg. En choklad med 72 % kakao, fairtrade och med en svag smak av jordgubb och apelsin. Det här är en alldeles underbar choklad som jag definitivt kommer att köpa igen. Bitterheten i chokladen och den lilla fruktsmaken gifter sig alldeles utmärkt i munnen! En perfekt kombination som nästan ger en känsla av sommar.

Den här chokladen var ganska mäktig. Det räckte med en ruta eller två. Men det är lite det som är grejen med mörk choklad tycker jag. Då kan jag ta en ruta (som för övrigt är ganska mycket större än en mjölkchokladruta) och äta den i långsamt tempo. Ta ett litet bett och låta den smälta i munnen så att jag riktigt får känna de olika smakerna. Det är lyx och njutning! Det är så jag vill äta min mörka choklad.

Har du någon favorit när det kommer till mörk choklad? Hur äter du den helst?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0