Ett litet dukningstips inför stundande påskhelg

Nästa helg är det som bekant påskhelg med allt vad det innebär med äggätande, äggletande, påskris, fjädrar och röda dagar. Oj som jag ser fram emot lite långledigt!

Helgen till ära får jag besök av mamsen och papsen och det var riktigt länge sen vi firade påsk ihop. Jag tror närmare bestämt att det var fyra år sen i Kalmar. Japp... Så i år tyckte jag att det var på tiden att vi skulle fira ihop så jag tog tag i saken och skickade fina, påskiga inbjudningskort till familjen. Hälften kommer, hälften sviker. ;) Oj, vad ni kommer att missa systeryster och Niklas!

Jag har planerat en hejdundrande trerätters som jag såklart inte avslöjar än! Dryckesansvaret har jag lämnat från mig, men jag lovar att lägga in både recept och vintips.

Min dröm vad det gäller middagar är att ha ett stooooort matsalsbord som jag skulle kunna duka fint med blommor, ljus, servetter, duk och annat. Jag tycker att det är så fint med dukningar. MEN! Om man som jag bor på 43 kvm (fördelat på två rum och kök) så finns det inte riktigt plats för ett stort matsalsbord. I stället får jag hålla tillgodo med mitt 60X120-bord, vilket faktiskt inte är så illa det heller.

Självklart kan jag duka fint även med ett litet bord och det tänker jag göra. I brist på annat (ja för jag behöver ju inte städa eller packa...) så satte jag mig nyss och gjorde menyer och servetterna. Eller ja... Jag GJORDE inte servetterna, men jag fixade dem inför stundande middag. Liiiite tidigt kanske, men jag var så pysselsugen.

Så hur har jag då piffat med meny och servetter? Jo det är enkelt! Jag ska gå igenom hur jag har gjort och även lägga ut en bild (som för övrigt är tagen med nya kameran. Läs inlägget nedan).

Mina påskmenyer
Skriv din meny i ett textprogram. Här kan du leka med olika teckensnitt, storlekar och radavstånd. Jag har valt en ganska enkel utformning med vanlig Arial i olika storlekar (detta kan såklart inte visa på bild eftersom det skulle avslöja min meny).

Skriv ut menyn på ett färgat papper i det antal exemplar som ni är middagsgäster. Klipp ut menyerna så att de är lite mindre och dekorera med en påskfjäder så att det ser lite påskigt ut. Om det inte är just en påskmiddag som du ska bjuda på så kan du använda ett fint höstlöv, en blomma eller något annat du tycker är fint.

Lägg sedan menyerna på tallrikarna så att gästerna kan läsa sig till vad de får för något till middag.


Påskiga servetter
När det kommer till servetterna har jag valt att använda två olika servetter - en helsvart lite större och en svart/vitmönstrad som är lite mindre i storlek. Jag har sedan använt en liten vas som kanske är 1,5 - 2 cm i diameter och rullat den svarta servetten runt. Efter det har jag rullat den mönstrade runt om. Den svarta servetten ska såklart synas i överkant. För att få det hela att sitta ihop efter att jag drar bort vasen så har jag använt lite tejp. Avslutningsvis har jag satt på en fjäder för att få lite påskstämning (självklart en knallrosa sådan för att matcha färgerna i mitt kök).

Även här kan du använda blommor, löv, pärlor eller annat som du vill ha! Du kan också variera servetter efter tycke och smak. Du behöver inte använda samma servetter till alla gästerna utan köpa färgkombinationer och mönster som passar ihop.


Sådär! Lite enkla tips som får dukningen att se lite finare ut!

Har du något dukningstips som du brukar använda dig av? Skriv gärna en kommentar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0