Jag har inlett ett förhållande med Klas-Göran

Jag har förstått att surdegsbröd är lite "inne" just nu, men jag har aldrig vågat mig på att testa det. Så idag bestämde jag mig för att försöka så idag har jag satt min första surdeg. Om fem dagar ska den bakas till bröd. Jag har valt att göra en surdeg på rågmjöl för att då ett lite grövre bröd.

Surdeg består bara av vatten och mjöl som får stå i rumstemperatur i några dagar så att den liksom börjar jäsa. Detta använder man sedan i bröd för att få en annan konstistens och smak på brödet.

Som jag har förstått det så brukar man döpa sin surdeg. Mamma hade en Herman i frysen för en herrans massa år sen. När jag stod och rörde ihop min surdeg så kände jag att det var en Klas-Göran. Så Klas-Göran är min nye sambo och han ska bo ovanpå mitt kylskåp i några dagar innan delar av honom får bli ett (förhoppningsvis) gott bröd. Jag får verkligen inte glömma av att mata honom!

Om du vill starta ett surdegsbröd du också så rör du ihop 2,5 dl mjöl med 2 dl vatten i en bunke. Jag använder mig som sagt av rågmjöl. Sen plastar du in bunken och ställer i rumstemperatur. Klas-Göran får en fin plats ovanpå kylen eftersom det är lite varmare där och då ska han trivas extra bra.

Jag återkommer med Klas-Görans status när det är dags att mata honom.




Här är han... Klas-Göran! Han är min nye sambo och jag hoppas att han ska smaka.


Kommentarer
Postat av: Kalasgott

Tack så hemskt mycket för gratulationen, jag är så lycklig!! Äntligen är den min!!! Nu blir det mer kakbak än någonsin innan...! Och ja, testa cupcakesen - de är himmelska!! :) Kramar

2010-03-09 @ 21:24:15
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0