Den andra överraskningen i systerysters påse!

Jag bakade faktiskt inte bara tortillas till min kära syster! Nej, jag drog igång storbak och passade på att baka lite smarriga muffins också. Oj så snäll jag är! :)

Jag tycker att det är liiiite småkrångligt att baka med glutenfritt mjöl eftersom det inte riktigt är samma sak som att baka med vetemjöl. Ibland behöver man lite mer mjöl, ibland lite mindre. Konsistensen blir inte densamma och mjölet har inte alls samma struktur som vetemjöl. Det påminner lite om potatismjöl när jag tänker efter. Men jag provade mig fram lite och jag ser dessa sötsakerna som ett test. Du får meddela om de var goda Amanda!

POLKIGA CHOKLADMUFFINS
12 st

3,5 dl glutenfri mjölmix
2 ägg

2 dl strösocker

4 msk kakao

1,5 tsk bakpulver

1 nypa salt

50 g smör
1,25 dl mjölk
ca 4 droppar pepparmintsolja

12 rutor Marabou polka delade på mitten

 

Såhär gör du

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en gryta och tillsätt mjölken och pepparmintsoljan. Vispa ägg och socker vitt och pösigt i en bunke. Blanda sedan samman de torra ingredienserna i en bunke. Sikta sedan i detta i äggblandningen. Rör försiktigt, försiktigt i mjölblandningen och tillsätt till sist vätskan.

Ställ pappersformar i en muffinsplåt och häll i smeten så att formarna är fyllda ca 3/4. Ta sedan två halva rutor polkachoklad och tryck ner i smeten. Grädda muffinsen i ca 10 - 12 min.

TIPS! Om du i stället vill göra muffinsen med vetemjöl så tar du 3 dl vetemjöl.

Om du inte vill att smeten ska smaka mint så hoppar du över pepparmintsoljan.

Ta bort pepparmintsoljan och använd någon annan choklad! Jag kan tänka mig att det är gott att riva i lite apelsinskal i smeten och sen ta apelsinkrokant att trycka i muffinsen!

Tryck inte ner chokladen för djupt! Den sjunker ner ändå så bra tryck ner lite försiktigt. Ungefär som jag har gjort på bilden nedan.

 

LYCKA TILL MED BAKET!


Kommentarer
Postat av: Fridas kök

Vad snäll du är som tar dig tid att baka glutenfritt åt din syster. De här muffinsarna såg riktigt goda ut, mint och choklad kan ju inte bli fel. :-)

2010-05-16 @ 12:55:12
URL: http://fridaskok.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0