En matig matvetesallad med favoriter i

Sådär ja... Nu ska du äntligen få en uppdatering med ett recept! Inspirationen är på väg tillbaka känner jag och ikväll lagade jag till en god sallad med matvete i. Det är första gången jag använder just matvete, men kommer definitivt att använda det igen!

Det här är en såndär bra rätt där man liksom kan byta ingredienser lite som man känner för det! Byt ut matveten mot bulgur, fetaosten mot mozarella, rödbetorna mot morötter... Ja du förstår?! Jag hoppas att det ska smaka!

MATIG MATVETESALLAD

4 portioner

4 skivor benfri kotlett
3 msk sweet chilisås

salt och peppar

smör att steka i

 

3 dl matvete

5 dl vatten

1 buljongtärning

 

1 förpackning fårfetaost

500 g färska rödbetor

2 msk finhackade örter (jag kör en provencalsk örtmix som är frusen)
ca 0,5 dl solrosfrön som är rostade i en torr stekpanna

Dressing

1 msk honung

½ msk pressad citronsaft

½ dl olivolja

lite flingsalt 

Såhär gör du
Koka rödbetorna i saltat vatten i ca 45 minuter eller tills de är mjuka. Skölj dem i kallt vatten och låt svalna. Skala dem sedan och dela i tärningar.

 

Koka matveten i vatten och buljong i ca 12 min. Häll av och låt kallna.

 

Stek kotletterna i smör i en panna och salta och peppra. När kotletterna är genomstekta penslar du på sweet chilisåsen och vänder de snabbt i pannan så att såsen blir lite karamelliserad. Om du har trädgård och grill ska du såklart lägga kotletterna i marinad i stället och grilla dem! Det blir allra godast.

 

Häll matveten i en stor salladsskål. Tillsätt de tärnade rödbetorna, smulad eller tärnad fetaost och örterna. Rör ihop dressingen och häll över salladen. Servera sallade till de nystekta eller grillade kotletterna. Strö lite solrosfrön över rätten.



 

SMAKLIG SPIS!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det där med äpplena är verkligen sjukt.. Jo min tanke från början va att ja skulle hålla på såhär typ 1-2 veckor sen börja äta ett mål med "nyttiga kolhydrater" men nu är ja så jäkla inne i det här och så fort ja tänker på det så får ja typ ångest.. haha! men eftersom ja träna mycket känner ja att ja inte orka lika mycket och snart är det sommar då kommer ja nog inte klara det lika bra =)

2010-06-01 @ 08:06:37
URL: http://h4nna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0