Nybörjartur eller är jag proffs?

Så ska du då få receptet på tredje och sista saken i överraskningspåsen till min syster. När jag ändå hade bakat tortillas och muffins så var steget inte så väldans långt till att baka bröd. :) Eftersom jag inte hade så mycket ingredienser hemma (som brödkryddor, grovt glutenfritt mjöl, nötter osv) så fick det bli ett improvisationsbröd. Och det är inte lätt med glutenfritt mjöl kan jag säga! Eller rättare sagt... Det var vad min mamma sa. Hon har själv arbetat fram ett bra improvisationsrecept på glutenfritt bröd under de år som Amanda inte har kunnat äta vanligt mjöl. I början blev det pannkaka, men efter lite övning hittade hon vägen till rätt mängd av ingredienserna.

Hur gick det då för lilla mig? Det gick bra som tusan! Brödet blev luftigt, saftigt, mjukt inuti med hård skorpa utanpå, bra smak! Perfekt helt enkelt! Mamma berömde mig! :) Frågan är.... Var det ren nybörjartur eller är jag helt enkelt proffs på att baka glutenfritt bröd? :)

Här är receptet på mitt perfekta bröd!!

GLUTENFRI LIMPA MED LIN- OCH SESAMFRÖN
2 limpor

5 dl vatten (40 grader)
0,5 dl flytande margarin eller olja
3 msk ljus sirap
3 msk salt
50 g torrjäst (eller färsk. Använd då vatten som är 37 grader och lös jästen däri!)
0,75 dl sesamfrön
ca 1 dl krossade linfrön
10-15 dl glutenfri mjölmix

Såhär gör du
Blanda ihop vatten, margarin/olja och sirap i en degmaskin. Rör ihop ett par deciliter av mjölmixen med torrjästen och blanda ner i degvätskan. Tillsätt sedan fröna och lite mer mjölmix. Spä sedan på med mer mjölmix tills degen är kletig fast inte så rinnig (jättesvårt att förklara hur den ska vara... Tänk tjock och kletig sockerkakssmet eller smeten till ett bikarbonatbröd). Låt sedan degen köras riktigt länge i maskinen. Ju längre, desto bättre! Jag körde min i ca 10 - 15 minuter.

Smöra och bröda två brödformar och fördela smeten i dessa. Låt jäsa under bakduk i 1 - 1,5 h. Sätt igång ugnen på 175 - 200 grader. Grädda bröden i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. Om du ser att bröden får för mycket färg kan du lägga över lite aluminiumfolie.

Ta ut brödet och låt svalna innan du provsmakar.

TIPS! Du kan såklart stoppa i lite vad du vill i smeten. Solrosfrön, pumpakärnor, nötter, russin, aprikoser, brödkryddor osv.

Det finns även grov mjölmix som är glutenfri och du kan byta ut en del av de ljusa mjölmixen mot grov om du vill ha ett mörkare bröd.

Min mamma gav mig tipset att köra smeten riktigt länge i degmaskinen. Ju längre den får arbetas ihop desto bättre glutenfritt bröd blir det!

Var inte orolig om degen är mer smetig. Sån ska den vara! Tänk filmjölksbröd i konsistensen.

Vill du i stället ha frallor? Använd en muffinsform och klicka i smeten i dem. Tänk på att smörja formen bara!

 

LYCKA TILL!


Kommentarer
Postat av: AManda

MOUMS! Jag har ett önskemål till nästa gång. Får man säga så eller låter man bortskämd? Hur som helst, i min bok "bjud glutenfritt" finns det brödrecept på bröd som låter sååååå goda. Jag skulle gärna baka det själv men jag lämnar hellre det till någon som vet vad hon pysslar med och tycker det är roligt istället för att ställa till med ett tredje världskrig i köket själv. Skulle jag göra det i min ugn skulle jag antagligen tok-misslyckas och därefter aldrig vilja baka bröd mer i hela mitt liv.

Herregud vad jag tjatar. För att göra en lång historia kort: Om jag betalar ingredienser till brödet från min bok och langar över recetet, skulle du du kanske vilja baka det åt mig?



Och jag har förresten fått båda mail och sms men är som vanligt usel på att svara. Men jag fixar till det!



Kram kram

2010-05-18 @ 23:23:40
URL: http://amandalinne.blogg.se/
Postat av: Anonym

ÅÅ kan tänka mig att Amandarinen blir glad nu, ja har också alltid velat ha en storasyster.. haha

2010-05-20 @ 17:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0