Lammfärsburgare en lördag är helt rätt!

Igår hade jag en kväll för mig själv! Efter en sen after work i fredags och ett tvåtimmarspass på Friskis igår så var min kropp helt slut! Visst... Det var otroligt lockande att snygga till sig och hasta in till stan när det kom ett sms om spontanfest från min kompis Jessica vid 21.30. Men... Jag kom inte upp ur soffan. Musklerna var för trötta. Bra var det för sovmorgonen idag behövdes, liksom den 8 km lång powerwalken jag tog för en stund sedan.

Så... Vad var då den där saken till för? Jo, det är en hamburger-/biffplattare. Jag fick den av min kompis Maria. Hon hade i sin tur fått den av sin mamma. Varken Maria eller hennes mamma hade någon nytta av den och Maria kunde bara komma på en person som skulle kunna tänkas använda en sådan - moi!

Hamburgerpressen är egentligen en helt totalt onödig pryl! För jag menar... Hur jobbigt är det egentligen att göra hamburgare på vanligt vis? Igår testade jag den och oj så smart! Hamburgarna blev precis lika stora och fick fina ränder i sig. Superbra ju! Framförallt ser det riktigt snyggt ut om jag någon gång ska bjuda på hamburgare och att alla då är lika stora. Ja, jag kanske är lite av en matnörd. :) Hur som haver tackar jag Maria och hennes mamma för prylen!

Igår kväll blev det alltså hamburgare. Lammfärsburgare för att vara exakt. Jag penslade dem med en jättegod balsamglaze som jag fick av min chef i veckan. Den smakar vitlök och rosmarin och passar alldeles utomordentligt till lamm! Jisses så gott det blev! Till burgaren blev det en salsa med ananas, mango, chili, lime och honung och så en guacamole och hemgjorda pommes. En ganska märklig kombo kanske, men supergott! Här är receptet!


LAMMBURGARE MED SMAK AV VITLÖK OCH ROSMARIN
2 portioner

300 g lammfärs
salt och peppar
smör till stekning

ca 1 msk balsamusse med smak av vitlök och rosmarin

Salsa
1/4 färsk ananas
1/4 mango
2 msk olivolja
3 msk limesaft
½ - 1 msk honung
2 msk vatten
½ tsk sambal oelek
salt


Guacamole
1 mogen avokado
3 tsk matlagningsyoghurt
1 tsk limesaft
½ tsk sambal
½ pressad vitlöksklyfta
salt och peppar


Pommes
2 bakpotatisar
smör och olja
salt och peppar


Tillbehör
hamburgerbröd
ev grönsaker


Såhär gör du
Sätt ugnen på 225 grader. Skölj potatisen och dela i stavar. Häll lite olja och smör i en ugnssäker form och lägg ner potatisstavarna. Peppra och ställ in i ugnen. Där ska de stå tills de är mjuka och gyllene.

Gör under tiden salsa och guacamolen.

Salsan
Skär bort skalet från mangon och anansen. Dela frukten i små tärningar och lägg i en skål. Rör ihop ingredienserna till dressingen och rör i detta med frukten. Låt stå och dra.


Guacamole
Dela och kärna ur avokadon. Mosa och blanda i övriga ingredienser. Låt stå och dra!


Hamburgarna
Blanda ihop färsen med salt och peppar. Du kan såklart också använda någon annan färs om du vill. Forma färsen till hamburgare och stek i smör i en stekpanna. Burgarna ska få fin färg och vara så genomstekta som du själv önskar. Innan servering penslar du burgarna med balsamussen.


Lägg ihop hamburgaren och servera med pommes!



 







SMAKLIG SPIS!

Kommentarer
Postat av: mamma

Gott ! Måste ladda upp med lammfärs nästa gång vi kommer på besök !

2010-11-08 @ 13:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0