Ett litet mostips!

Igår kväll efter 90 minuter box gjorde jag falukorv och potatismos till kvällsmat. Välbehövligt kan jag säga. :) För att snitsa till potatismoset lite hade jag i blomkål. Supergott! Det borde du verkligen testa! Här är hur jag gjorde.

MITT BLOMKÅLSPOTATISMOS

2 - 3 portioner

2 stora potatisar (gärna en mjölig sort)

ca 1 dl blomkål som du skär ner i små buketter

ca ½ dl mjölk

1 msk smör

salt

vitpeppar

lite riven muskot

 

Såhär gör du
Skala potatisen och skär i små bitar. Koka potatisen och blomkålsbuketterna i saltat vatten tills de är mjuka. Häll av vattnet och vispa sönder med en elvisp. Häll i mjölk och smör och vispa till ett fluffigt mos. Smaka av med salt, peppar och riven muskot. Anpassa mängden mjölk efter vad du vill ha för konsistens på moset.

 

TIPS! Testa att ha i morot också. Mycket gott!

 

Om du ska ha moset i en matlåda är det mycket bra att spä ut det moset med lite extra mjölk. Moset kan kännas lite rinnigt, men när du micrar det blir det perfekt i konsistensen! Om du har det för hårt när du micrar det blir det torrt.

 

SMAKLIG SPIS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0