Improviserad ugnsstekt helpippi

Helstekt kyckling är bland det godaste som finns! Gärna med en god sås, potatis och grönsaker till. Helst ska man göra en god marinad eller kryddning på den. Oj så gott! Men det tar samtidigt lite tid. Den ska stå i ugnen i minst en timme innan den är redo för tallriken. Men ibland är det värt det. Som ikväll. För oj så sugen jag var på ugnsstekt pippi.

Kryddningen ikväll blev en salig blandning av det jag tycker är gott! Jag tog apelsin, färsk ingefära, vitlök, chili och honung. Jag tycker definitivt att du ska testa!

REBECCAS HELSTEKTA PIPPI
1 kyckling

1 hel kyckling (ca 1,3 kg)

1 apelsin (skal från hela, halva delad i bitar och saft från andra halvan)
ca 5 cm färsk ingefära (skiva hälften och riv hälften)
5 vitlöksklyftor (1 riven och 4 krossade)
3 tsk honung
2 msk sweet chilisås
1 tsk kinesisk soja
½ dl olivolja

salt


Såhär gör du
Sätt ugnen på 225 grader. Ringla lite olja i bottnen på en ugnssäker form. Lägg i kycklingen och skär lite skåror i skinnet. Tryck under apelsinbitarna, ingefärsskivorna och de krossade vitlöksklyftorna. Rör ihop skal och saft från apelsinen, riven ingefära, riven vitlök, honung, sweet chilisås, kinesisk soja och olivolja. Häll detta över kycklingen. Se till att hela kycklingen får marinad på sig och att det kommer även innanför.

Täck kycklingen med folie och stick ner en digital kökstermometer. Ställ in i ugnen och låt grilla tills den når 82 grader. Det tar strax över timmen. Strax innan den är klar plockar du bort folien så att kycklingen får lite färg. Salta kycklingen när den är klar.

Servera med potatis, ris, kokta grönsaker eller vad du nu kan vilja ha. Till min har jag ikväll kokta grönsaker och en mangocurrysås (blanda 1,5 dl matlagningsyoghurt, 3 msk mango chutney och 1 msk curry).



 


SMAKLIG SPIS!!

Kommentarer
Postat av: mamma

Så gott det ser ut !

2010-10-19 @ 10:50:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0