Nybakat bröd är bland det godaste som finns

Jag är ingen brödmänniska. Visst... Ibland kan det vara gott med en macka på kvällskvisten till en kopp te. Eller nybakade frallor en söndagmorgon. Men till frukost föredrar jag gröt eller fil och müsli. Det är lite lättare att få ner när ögonen är trötta. :)

Men trots detta tycker jag att nybakat bröd är bland det godaste som finns! Varmt och fluffigt med smör på som riktigt får smälta in i det nybakade. Ljuvligt!

Ikväll blev jag sugen på grova tekakor. Vad gör jag då? Jo... Jag bakar grova tekakor såklart! Smart va?! :) Mycket godare och nyttigare än att gå och köpa i affären. De blev ljuvligt goda och jag åt en för en stund sen. Alldeles ljummen och med salt Flora på och rejäla skivor nyinköpt långlagrad prästost. Kan det bli bättre?

Här är receptet på mina smarriga rågkakor!


RÅGKAKOR

12-16st

50 g smör

5 dl mjölk

50 g jäst

1,5 tsk salt

2 msk sirap

1 msk brödkryddor

6 dl grovt rågmjöl

7 dl vetemjöl special

 

Såhär gör du

Smält smör i en kastrull, häll i mjölken och värm till fingervarmt. Smula sönder jästen i en bunke eller degmaskin och häll över degspadet. Rör eller kör maskinen tills jästen smälter. Tillsätt sirap, salt, brödkrydda och mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk 30 minuter. Knåda degen och dela den i 12-16 bitar. Forma runda bullar som plattas ut till runda kakor. Lägg kakorna på bakplåtspapperklädda plåtar och nagga dem med en gaffel. Låt jäsa under bakduk 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 10-12 minuter.

Lägg kakorna på ett galler under en bakduk och låt svalna lite. Ät sedan tekakorna ljumma med gott pålägg på eller lägg in dem i frysen!


 




LYCKA TILL MED BAKET!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0