Vi kan väl kalla det bullens dag?

Idag är det den 4 oktober. Det är en bra dag tycker jag för jag älskar kanelbullar! Ja, den 4 oktober är det nämligen kanelbullens dag och då ska vi smaska kanelbullar så det står härliga till runt om i landet!

Även om jag gillar kanelisar så är största favoriten vaniljbullar! Det är så mycket godare än de med kanel tycker jag och så fort jag baka bullar är det vaniljbullar som gäller.

Men vaniljbullen har ingen dag... Det är bara kanelisarna som har fått det. Orättvist tycker jag! Därför skapar jag idag min egen dag för bullar över lag - Bullens dag. I lördags bakade jag både vanilj- och kanelbullar. 70 st totalt. Dessa bor i min frys och sen ska de sakta men säkert smaskas upp! *mmmmm*

I mina bullar hade jag nästan obehagligt mycket smör (jag gjorde dubbel sats... 600 g smör!), men sicka bullar det blev! Det var de godaste bullarna jag har bakat. NÅGONSIN och då har jag bakat många bullar i mitt liv. :) Här är receptet!


BÄSTA BULLARNA

Grunddeg (från Leilas A piece of cake)
ca 20-30 st bullar beroende på storlek
1 msk svarta kardemummakärnor
3 dl mjölk 3 %
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 st ekologiskt ägg
1.2 l vetemjöl special


Fyllning 1

75 g rumstempererat smör

2 msk kanel

½ dl strösocker

 

Fyllning 2

75 g rumstempererat smör

½ dl strösocker

2 msk vaniljsocker

 

Innan gräddning

1 uppvispat ägg

pärlsocker och/eller mandelspån

 

Såhär gör du
Mal kardemummakärnor fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölken, strösocker, salt, tärnat smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.

Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 - 60 minuter.

Gör fyllningarna under tiden. Rör ihop smöret med de olika ingredienserna så att det blir en jämn smörsmet.

Sätt ugnen på 200 grader, varmluft. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela degen i två delar. Kavla ut en degbit i taget till en tunn rektangel. Bred på önskad fyllning och rulla ihop degen till en rulle. Skär i ca 2 cm tjocka skivor och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper på. Antingen lägger du bullarna direkt på bakplåtspappret eller så lägger du dem i bullformar. Låt dem jäsa i cirka 20-30 minuter.

Baka bullarna i ugnen i 5-10 minuter, eller tills bullarna fått fin färg.



Tips! (från Leila) Det bästa är att använda rumstempererat smör i vetedegen i stället för smält smör om man bakar i maskin. Fettet fördelas på ett annat sätt i bullarna och ger en smidigare deg och mjukare bullar. Om man blandar degen för hand är det lättare med smält smör men funkar även med mjukt smör i små tärningar.

Det är gott att ha i riven mandelmassa i vaniljsmöret! Ger en lite nötig smak.

Gör kanelblandningen och bred på degen. Strö sedan lite blåbär över. Blanda först blåbären med lite potatismjöl så att det binder vätskan.



 
I brist på kavel... Borde verkligen äga en!                Nybakade bullar!


 
Ser det inte gott ut?                                                 Bland det godaste som finns - iskall mjölk och bullar


LYCKA TILL MED BAKET!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0