Cannelloni con ricotta e spinaci

Eller för att säga det på ett enklare sätt - pastarör fyllda med ost och spenat. Men visst låter inte det lika trevligt när man säger det så?

Cannelloni con ricotta e spinaci lagade jag i fredags kväll när söta Anna var och hälsade på hemma hos mig för första gången. Anna är vegetarian och varje gång får jag tänka till lite extra. För att laga kött eller kyckling går på ren reflex för mig. Jag har flera guldkorn till recept som ploppar upp i huvudet på mig, men när det kommer till vegetarisk mat så tar det lite stopp. Vad lagar jag då?

Denna kväll föll valet på goda pastarullar fyllda med krämig ricottaost och spenat. På det en smarrig ostsås och så tomatsås. Lite riven parmesan på toppen och vi är hemma! Så här är dagens middagstips - Cannelloni con ricotta e spinaci (erkänn att det låter rätt avancerat?!)!


CANNELLONI CON RICOTTA E SPINACI

(eller pastarör fyllda med ost och spenat)
4 portioner

300-400 g cannelloni (finns i pastahyllan)
400 g arrabbiatasås (japp... pga tidsbrist körde jag färdig sås)
1 dl riven parmesan
1 dl riven ost


Ricottafyllning
500 g ricottaost

300 g fryst, upptinad spenat

2 krm salt

lite svartpeppar
 

Ostsås

6 dl mjölk

25 g smör

2 msk vetemjöl

1 krm riven muskot

1 krm salt

1 krm peppar

1 dl riven ost

 

Såhär gör du

Ricottakrämen
Tina spenaten och krama ur vattnet ur den. Blanda ihop spenaten med ricottan och smaksätt med salt och lite svartpeppar.

Ostsås
Smält smöret i en gryta. Tillsätt mjölen och vispa. Häll i mjölken och smaka av med salt, peppar och muskot. Vispa hela tiden så att det inte bränner fast i bottnen. Ta av grytan från plattan och rör i osten.

Cannellonis
Sätt ugnen på 225 grader. Ta en ugnssäker form och häll lite olja i bottnen. Häll i ricottakrämen i en spritspåse och spritsa ner kräm i cannellonirören. Lägg rören i formen. När du använt all ricottakräm häller du ostsåsen över cannellonisen. Häll sedan över tomatsåsen. Ställ in formen i mitten av ugnen och låt stå där i ca 15 minuter. Öppna ugnen och häll över osten. Låt gratineras i ca 10 min till.

Servera cannellonin med en god sallad!





SMAKLIG SPIS!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0