Enkel och snabb efterrätt en fredag...

...eller vilken dag i veckan du vill!

Jag gillar maträtter som tar kort tid att laga, men som ändå är helt sagolikt goda. Ta t ex min fejkade chokladmousse. Den rörs ihop på bara någon minut, en stund i kylen och sen har du en underbar efterrätt som alltid uppskattats när jag har lagat den! Eller gino där du bara tar din favoritfrukt och delar i bitar. Riv över lite (eller helst MYCKET) vit choklad, in i ugnen och sen servera med glass. Enkelt och mycket gott!

När jag hade hemma Anna på middag i helgen bjöd jag på cheesecake. Nu kanske du tänker: Men... Cheesecake är ju inte särskilt enkelt och snabbt att göra...? Jojomensan! Om man kör en variant som görs i glas... Då går det både snabbt och det är enkelt. Så här har du receptet på den!

 

ENKEL CHEESECAKE I GLAS
4 portioner

250 g frysta bär

1 dl Kesella

2 dl vaniljvisp

4 digestivekex

 

Såhär gör du

Tina bären något, men det gör inte om de har en lite fryst och kall kärna.

 

Vispa vaniljvispen och blanda med kesella.

 

Lägg bären i ett fint glas och häll över kesellablandningen. Avsluta med att smula digestivekex grovt och lägg på toppen. Servera!

Tips! Den här efterrätten går ju såklart att variera! Ta hallon, blåbär, björnbär, jordgubbar, vinbär... Ja, vilka bär som helst! Blanda och trixa med vad du själv tycker är gott!

Du kan också köpa Kesella vanilj och ha i. Skippa då vaniljvispen. Eller så använder du bara vaniljvisp!

Byt ut bären mot exotiska frukter såsom mango, papaya, kiwi och passionsfrukt. Skär frukten i små tärningar bara.

Blanda de krossade kexen med riven mörk choklad.

Smaksätt vaniljvispen med lite rivet citronskal.

Om du vill ha ännu mer cheesecakesmak kan du blanda ihop Kesella med philadelphiaost och lite vaniljsocker.





SMAKLIG SPIS!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0