Soppa, soppa, soppa

Sådär... Nu ska du äntligen få soppreceptet från i fredags. Jag skulle ha lagt ut det igår, men jag hade så in i helsikes ont i huvudet nästan hela dagen så energin fanns där inte. Men idag så!

I fredags var jag ledig! UNDERBART! :) Det var även mycket behövligt! Tvättmaskinen gick på högtryck, löpskorna och benen fick göra sitt. Även köket, magen och frysen fick sitt.

Jag ställde nämligen till med storkok! Frysen fylldes med goda och nyttiga matlådor så att jag klarar mig för några veckor framöver. Jag tycker att det är skönt att göra storkok ibland och fylla frysen. Då har jag matlådor att ta av utifall inspirationen skulle tryta eller om jag är hemma sent några kvällar och inte orkar laga mat (läs: efter träningen). Supersmidigt!

I fredags valde jag att laga två olika soppor - nyttiga och mättande sådana! Att de också tar otroligt kort tid att laga är ännu ett stoooort plus! Me like! Den ena är min favoritsoppa just nu - den himmelska kycklingsoppan som jag lagade förra veckan. Den bara måste du testa alltså. Jag blev helt frälst i den och nu ska det bli några matlådor med sådan i frysen!

Den andra soppan innehåller även den kyckling, men den kan du såklart plocka bort om du vill ha en vegetarisk soppa. Den här var också otroligt god och jag tror att jag har blivit lite av en soppfantast såhär på äldre dar. :) Originalreceptet kommer från Allt om mat, men jag har som vanligt ändrat lite efter mitt tycke och smak. Hoppas att det ska smaka!

BÖNSOPPA MED AJVAR OCH KYCKLING

5 matlådor

250 g kycklingfilé

ca 200 g stjälkselleri (4 stjälkar kanske)
2 schalottenlökar

2 burkar blandade bönor (jag körde med kidney och borlotti)

7 dl vatten

3 st buljongtärningar (grönsak idag)

1 burkar ajvar relish (jag tog stark)

0,75 dl vitt torrt vin

1 st pressade vitlöksklyftor

salt och peppar

 

Såhär gör du

Strimla kycklingen i ganska små bitar. Ansa och skär sellerin i bitar som är ca 1 cm stora. Skala och skiva löken i tunna skivor. Spola bönorna under kallt vatten och låt dem rinna av ordentligt.

Blanda vatten, buljong, vin, ajvar och vitlök i en stor kastrull. Låt koka upp och tillsätt sedan kyckling, lök och selleri. Låt koka på svag värme i ca 4 - 5 minuter eller tills kycklingen är färdig. Tillsätt bönorna och låt de bli varma, men koka inte soppan för länge efter det så att bönorna kokar sönder.

Smaka av med salt och peppar och servera med en bit gott bröd till.

Tips! Om du vill ha en vegetarisk soppa använder du bara grönsaksbuljong och utesluter kycklingen. Då kan du även tillsätta lite mer grönsaker om du vill.

Lägg i mer grönsaker om du vill ha det!

Använd vilka bönor du vill och gillar. Det går ju att variera soppan lite på så sätt. Kikärtor kan också bli gott i!

Jag använde en hel burk stark ajvar och det blev väldigt kryddigt! Så om du ska laga det och inte gillar stark mat så hade jag rekommenderat att du tar en mild ajvar och sen kryddar på med lite sambal eller chili om du vill ha lite hetta. Om du gör dubbel sats är mitt förslag att du tar en mild och en stark!








SMAKLIG SPIS!!


Kommentarer
Postat av: Filibabba

den där soppan verkar supergod! :D

2010-09-05 @ 21:46:28
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0