Lördagsmiddag.

När mina föräldrar var här för ett tag sen köpte de jättefin lammfärs i saluhallen. Innan de åkte hem lämnade de en liten påse med färs i min frys och den hittade jag igår kväll! Oj så lycklig jag blev för att lamm är ju så in i nordens gott. Så ikväll lagar jag middag med lammfärs. Vad sägs om en vitlöksostfylld lammfärsbiff med grönsaksbiff och något som jag tycker är nästan som en fejsbearnaise? Gott va? Det blev det i alla fall och du ska självklart få receptet!


VITLÖKSOSTFYLLDA LAMMFÄRSBIFFAR MED BULGUR OCH FEJKBEA
4 portioner

ca 400 - 500 g lammfärs
1 äggula
salt
peppar
vitlöksost (jag använde Cantadou)

bulgur kokat enligt anvisningen på paketet (lägg en buljongtärning i kokvattnet)
ca 1 dl harricot verts i centimeterstora bitar
½ - 1 paprika (tärnad)
5 cm purjolök (strimlad)

1 burk creme fraiche
2 - 3 msk dijonsenap
en nypa salt och peppar
ca ½ tsk torkad dragon (det är den som gör att såsen smakar lite bearnaise!)


Såhär gör du
Blanda lammfärsen med äggulan, salt och peppar. Ta lite färs och forma till en platt cirkel. Lägg en tesked ost i mitten och forma sedan till en biff. Gör så med all färs. Stek biffarna i smör i en panna eller lägg dem på grillen.

Blanda den kokade bulgurn med grönsakerna.

Häll creme fraichen i en skål och rör i senapen. Krydda med dragon, salt och peppar.

Servera biffarna med bulgurn och såsen!




SMAKLIG SPIS!





 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0