Lite snart utgånget smör blir till kakor.

Ibland kan jag få för mig lite konstiga saker. Saker som får mig att seriöst undra om jag är lite knäpp. Ikväll är ett sådant tillfälle. Strax innan kl 22 fick jag för mig att jag ville baka. Så jag synade kylskåpets innehåll och konstaterade rätt snabbt att möjligheterna att baka något var goda! Lovely!

Så... Vad skulle jag baka? Muffins? Nja... Sockerkaka? Nja... Bullar? Nej tar för lång tid... Bröd? Tar också för lång tid. Småkakor? Ja! Småkakor skulle det bli! Och det var nog menat. För i min kyl fanns sisådär 300 g smör som hade bäst före datum 1/7! Imorgon! Perfekt!

För några helger sedan när jag var i Halmstad köpte jag ekologisk och närproducerad krusbärssylt som var helt magiskt god. Burken har blivit stående och jag har inte riktigt haft någon användning av just sylt. Förrän ikväll! För i ugnen står sisådär 50 styckna syltkakor. Hälften med den underbara krusbärssylten och hälften med min hemkokta rabarber- och jordgubbsmarmelad. Snart är de klara och ska bara svalna innan jag lägger dem i burk.

Ja, jag vet att jag må vara knäpp som ställer mig och bakar syltkakor sent på kvällen. Jag ska villigt erkänna att jag inte tänkte på att degen skulle ligga i kylen och vila ett tag innan den blev till kakor, men då gjorde jag andra viktiga saker som att googla om färsk paprika går att frysa in (tydligen går det så två paprikor är nu strimlade och lagda i frysen för framtida bruk). Ja, jag är knäpp. Men den här knäppisen har snart massa goda småkakor att bjuda på! Det du!

Här är receptet på syltkakorna. Det har jag lånat från Leilas A Piece of cake. Tackar för det för det var överlägset de sprödaste småkakorna jag har bakat!


SYLTKAKOR
ca 50 st

5 ½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 ½ dl florsocker
300 g smör
½ - 1 msk kallt vatten

sylt i valfri smak

Såhär gör du
Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke. Tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen. Häll i vattnet och arbeta ihop till en deg. Knåda inte för mycket, degen ska bara precis gå ihop. Lägg degen i en plastpåse i kylen och låt den vila i minst en timme.

Sätt ugnen på 175 grader, varmluft (200 grader om du har vanlig ugn). Dela degen i bitar och rulla bitarna till små bollar och platta ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Tryck en grop med fingret i mitten av kakorna. Klicka i lite sylt. Grädda i ugnen i cirka 10 minuter tills kakorna fått lite färg.


Tips! Du kan använda precis vilken sylt du vill! Hallon, jordgubb, blåbär, drottning, krusbär, vinbär, hjortron, lingon... Ta det du gillar!

Degen kan användas även till andra kakor. Testa att smaksätta degen med lite rivet apelsinskal och gör gaffelkakor. Det är bara att rulla degbitarna till bollar och trycka dem platta med en gaffel. Eller varför inte ta kanel i smeten? Bara exprimentera!

Om du vill vara säker på att kakorna blir fina och inte flyter ut, vilket mina gjorde litegranna, så är det bara att provgrädda en kaka. Flyter den ut så tillsätter du lite mer mjöl. Men... Hembakat är hembakat och då tycker jag att det är lite charmigt att kakorna inte är perfekta.

Kakorna är perfekta att ha som gå bort-present. Köp en fin glasburk och lite fint sidenband. Sen lägger du kakorna i burken och knyter bandet runtomkring. Garanterat uppskattat!


 
Kanske inte de allra vackraste syltkakorna jag har bakat, men de är hembakade! :)


LYCKA TILL MED BAKET!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0