Världens godaste marmelad.

Ja, jag skulle nog faktiskt våga kalla den det. :) I min smak är det typ den godaste marmeladen jag har smakat. Och enkel att göra är den också!

I torsdags när jag var ledig gick jag förbi min lilla frukt- och grönsaksbutik (som också säljer ägg, blommor, choklad, nötter och en herrans massa andra saker) och köpte två liter belgiska jordgubbar för ynka 20 kronor. Jag köpte också några rabarber. Av detta kokade jag en underbar marmelad som du bara måste testa att göra! Perfekt gå bort-present om du ska på middag eller så. Köp en fin burk och lite trevligt band/snöre så är du hemma. :)

Här är receptet!

SOMRIG MARMELAD
3 små burkar

2 l färska jordgubbar
3 rabarberstjälkar
4 dl strösocker

1 tsk melatin (ett slags konserveringsmedel)

Såhär gör du
Skölj och snoppa jordgubbarna. Skiva dem och lägg i en kastrull. Skölj och skiva rabarberna. Häll över sockret och låt koka i ca 15 minuter. Marmeladen ska tjockna något och bären och rabarberna ska koka sönder.

Blanda melatinet med ca 1 msk socker och rör ner det i marmeladen. Låt koka i några minuter till.

Häll marmeladen i noga diskade och kokade glasburkar. Låt svalna och ställ in i kylen. Marmeladen är sen klar att användas!


TIPS! Du måste inte använda konserveringsmedel om du inte vill. Jag gör det för att jag vet att jag inte kommer att äta upp min marmelad inom den närmsta tiden och då tycker jag att det är bra att ha i så den inte blir dålig. Du väljer själv hur du vill göra, men det ökar såklart hållbarheten!

Du kan anpassa sockermängden efter eget tycke och smak. I andra recept jag har kikat på har de betydligt mycket mer socker, men det tycker jag inte är gott. Nästa gång kanske jag tar ännu lite mindre socker eller så tar jag lite extra rabarber. Men om du gillar riktigt söta marmelader kan du ta mer socker!

Självklart kan du använda andra frukter och bär i din marmelad också! Blåbär, hallon, äpple, apelsin, citron... Ta vad du gillar!


 

LYCKA TILL MED MARMELADKOKET!

Kommentarer
Postat av: Tindra

Grym design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-07-11 @ 07:22:15
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0