Lite lyx såhär en fredag är väl inte fel

Mina fötter gör sååå ont! Jag har haft det såhär en gång innan och det är hemskt. Det gör så förgrömmat ont i hälarna och att stå eller gå är en plåga. Jag vill bara sätta mig ner, men tyvärr går inte det. Men jag tror att jag vet vad det är. Det är nog överansträngning för vi gick ganska många mil förra helgen. Så i helgen ska fossingarna få vila.

Så... Till kvällens middag. Idag kände jag för att laga något riktigt gott och öppna en flaska vin. Fredag som det är. :) Till kvällens middag har jag hämtat inspirationen från förra lördagens middag på Halv grek plus turk. Där valde vi en fänkålsrisotto som var helt sagolikt god! Jag har därför försökt mig på att laga en liknande risotto till kvällsmat ikväll. Till det serverar jag en kryddstark korv och ett kallt glas vitt. Och jag måste faktiskt erkänna att min risotto var minst lika god som den vi åt förra helgen. :) Hoppas att det ska smaka!

FÄNKÅLSRISOTTO MED KRYDDSTARK KORV - 4 portioner

2 dl arborio- eller avorioris
5-6 dl grönsaksbuljong
0,75 dl vitt, torrt vin (kan hoppas över)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 fänkål
3-4 msk rumstempererat smör
1 dl riven parmesanost
svartpeppar

kryddstark korv delad i skivor och stekt (idag valde jag Sremska)
lite hackad persilja

Såhär gör du
Koka upp buljongen. Skala och hacka löken, pressa vitlöken och strimla fänkålen. Fräs i lite av smöret i en tjockbottnad kastrull. Rör i riset och häll på vinet och lite av den varma buljongen. Låt risotton koka på svag värme utan lock ca 20 min. Rör i buljongen lite i taget under kokningen. När riset känns krämigt men fortfarande har en fast kärna är det klart. Rör ner smörklickar, ost och peppar. Lägg upp på tallrikar och serverar med den stekta kryddstarka korven. Dekorera med lite hackad persilja.

Tips! Du kan välja att smaksätta din risotto med andra saker än fänkål. Du kan ha svamp, saffran, italiensk salami, rödbetor osv.

Om du vill ha rätten vegetarisk hoppar du helt enkelt över korven. :)

Dela gärna korven lite på sniskan så skivorna blir lite snyggare.

SMAKLIG SPIS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0