Lite variation. I alla fall för andras skull.

Jag står just nu och lagar lite matlådor. Ja, lite sent kan tyckas men så är det ibland! Sen jag började mitt nya jobb så har jag ätit typ samma mat varenda dag - currygryta med kyckling och couscous. Jag tycker att det är supergott och hade mer än gärna ätit upp resterande matlådor av den maten som jag har i frysen. Men snart börjar väl folk undra om jag äter något annat!

Därför lagar jag matlådor. Så att folk i lunchrummet inte börjar undra vad jag är för en konstig prick som bara äter currygryta. :)

Man kan nästan säga att kvällens matlådor är starten på en frysrensning. Jag är så himla dålig på att rensa ur frysen utan jag handlar nytt. Superonödigt! Så nu har jag bestämt mig för att jag inte får handla mer ny mat förrän jag har lagat på det jag har i frysen (med undantag för färskvaror och annat som jag måste ha för att kunna laga maten). Ikväll föll valet på en stackars falukorvsbit som låg nedtryckt i en låda. Den fick bli en korvgryta med lite sting i. Här får du receptet!


FRYSRENSNINGSKORVGRYTA
4 portioner

300 - 400 g falukorv
smör till stekning

1 st gul lök
150 g körsbärstomater (lite mer än en halv ask)
4 - 5 msk tomatpuré
2 dl vatten
1 buljongtärning
1 tsk Santa Maria chipotle paste (går att ersättas med sambal oelek)
ca 1 dl bostongurka
1,5 - 2 dl matlagningsgrädde
peppar
ev salt

Tillbehör
matvete kokat enligt anvisning
vitkålssallad eller annan sallad

Såhär gör du
Skär falukorven i skivor, bitar eller stavar. Hacka löken. Bryn lök och korv i smör i en stekpanna så att det får lite färg. Häll i tomatpuré, vatten och buljong och låt koka upp. Halvera tomaterna och häll ner i pannan. Tillsätt chipotlepasta, bostongurka och grädde och låt småputtra en liten stund. Smaka av med svartpeppar och ev lite salt.

Servera grytan med matvete (eller ris, pasta, bulgur) och en god sallad!






SMAKLIG SPIS!


Kommentarer
Postat av: Freja

Intressant sida! Det märks att du gillar att blogga!

2011-07-12 @ 17:45:17
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0