Pippigul pippigryta.

Nämen hallå! Det var ett tag sen! Ja, du kanske blir lite chockad att det helt plötsligt kommer en uppdatering efter såhär lång tid. Men här är jag! Men ett nytt recept. Det har hänt så mycket, jag har varit sjuk i olika omgångar och helt enkelt inte haft tid och ork att uppdatera. Bland annat har jag fått ett nytt jobb som jag börjar på imorgon. Spännande!

Så... Nu ska du få receptet på en supersmarrig gryta. För ett par veckor sedan var jag på matmässan Passion för mat här i Göteborg. Då lagade Leif Mannerström en gryta på scen som jag blev helt kär i! Tyvärr fanns det inget recept, men det hindrar såklart inte mig! Jag åkte hem och försökte göra något liknande. Ja... Det blev inte som Leifs, men det blev min gryta och den är jättegod.

Det är en kryddig currygryta med kyckling och lite smarriga frukter i. Lägligt nog har Kalasgotts-Jennie valt kyckling som tema på månadens matutmaning. Så jag ställer såklart upp med min kycklinggryta och hoppas på vinst.  :) Här är receptet!


PIPPIGUL PIPPIGRYTA
ca 6 portioner

ca 900 g kycklinglårfilé
smör till stekning
salt och peppar

smör och olja till stekning
4 - 5 små schalottenlökar (alternativt en stor gul lök)
4 - 6 msk curry (jag använder stark)
2,5 dl vatten
2 buljongtärningar
4 dl grädde
ev salt och peppar

1 mango
½ färsk ananas

Valfria tillbehör t ex couscous, bulgur, ris, wokade grönsaker


Såhär gör du
Bryn kycklingen i en panna med smör i. Krydda med salt och peppar. Kycklingen ska få lite färg på ytan, men behöver inte stekas helt klar.

Ta en stor gryta häll i rejält med smör och olja. Finhacka löken och fräs i smöroljan. Tillsätt curryn och låt steka med en liten stund. Häll över vatten, buljongtärningar och grädde och låt koka upp. Lägg i kycklingen och låt småputtra tills kycklingen är färdig.

Skala och tärna under tiden mangon och anansen. Häll ner tärningarna i grytan och låt puttra med en liten stund. Smaka på grytan och krydda eventuellt med salt, peppar och/eller mer curry.

Servera grytan med valfria tillbehör. Idag har jag valt lite stekta grönsaker i form av morot, sugarsnaps och blomkål. Couscous är också väldigt gott till.


TIPS! Det är även gott att ha lite äpple i grytan.

Var inte rädd för att använda mycket curry!! Grytan ska vara riktigt mörkgul och kryddig. Är du osäker så börja med lite mindre och smaka av med mer på slutet. Blir det för starkt spär du bara med lite grädde eller vatten.

Använd den typen av grädde som du tycker är godast. Idag valde jag 2,5 dl matlagningsgrädde och 1,5 dl vispgrädde.






SMAKLIG SPIS!

Kommentarer
Postat av: Sandra - mamma till Viktor

Mmm det ser smarrigt ut får vi ta och testa. Håller tummarna att ditt recept vinner :) Kram

2011-03-14 @ 20:44:31
URL: http://sandraivaninoka.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0