Delar av Stig-Helmer blev ett experiment

Långfredagen! Min tanke var sovmorgon, men jag vaknade såklart vanligt tid. Vilket i och för sig är kl 08.00 så jag ska väl egentligen inte klaga. :)

Mamma och pappa är på väg och jag har städat och gjort fint. :) Dagen till ära håller jag på att baka och när mamma och pappa kommer upp blir det nybakt bröd och te/kaffe. Lite macklunch sådär. Brödet är såklart från surdegen jag satte i veckan - Stig-Helmer. Delar av Stig-Helmer blev ett litet experiment. Jag har bakat frallor i muffinsplåt (degen blir nämligen ganska kladdig) och frallorna har en lite ovanlig ingrediens i sig. :) Jag kan meddela att experimentmuffinssurdegsfrallorna blev helt sagolikt goda! Åt precis en ljummen en med bara smör på. Jag tycker helt klart att du ska testa detta recept!

Vad det blir av resten av Stig-Helmer får du veta senare. :)

SURDEG AV RÅGMJÖL OCH VETEMJÖL (det här är dubbel sats eftersom jag skulle göra både bröd och frallor. Halvera om du vill göra en sats)
 
Dag 1 morgon
3 dl ljummet vatten
1 dl grovt rågmjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk flytande honung


Dag 1 kväll
2 dl ljummet vatten
1 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl


Dag 2 kväll
2 dl ljummet vatten
2 dl grovt rågmjöl


Dag 3 kväll
2 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl
1 dl vetemjöl

Såhär gör du surdegen
På dag ett häller du hett vatten i en glasskål. Låt detta stå tills skålen är varm. Rör under tiden ut honungen i det fingervarma vattnet och tillsätt sedan mjölet. Häll ut vattnet ur skålen och häll i mjölblandningen. Sätt över plastfolie och stick försiktigt några hål i plasten. Låt skålen stå på diskbänken.

På kvällen dag ett är det dags att mata surdegen. Då blandar du ihop fingervarmt vatten och mjöl och rör i det i grunddegen. Sätt på plasten och låt stå till kvällen.

Andra matningen gör du på kvällen dag två. Då gör du likadant som på morgonen - alltså rör ihop fingervarmt vatten och mjöl och blandar i surdegen. Vid det här laget har surdegen förhoppningsvis börjat bubbla lite på ytan och det har en sur doft. Lite som filmjölk.

Sista matningen görs på tredje dagen på kvällen. Blanda fingervarmt vatten och mjöl och rör ner. Sätt över plasten och låt stå till dagen efter. Då är surdegen klar att baka!



LINGONSURDEGSFRALLOR I MUFFINSPLÅT
ca 18 st

1/4 av surdegen som du gjort enligt receptet ovan
ca 20 g torrjäst (funkar även med färsk jäst, men ha då vatten som är 37 grader)
4 dl vatten (ca 40 grader varmt)
1 tsk salt
2 msk flytande honung
3 rejäla matskedar lingonsylt (alltså kanske 4 vanliga matskedar)
ca 15 dl vetemjöl

olja att pendla formarna med
1 uppvispat ägg
solrosfrön

Såhär gör du
Häll i surdegen i en degmaskin. Blanda i salt, honung, lingonsylt, vatten och ungefär 1 l mjöl. Låt maskinen köra ett par minuter så att ingredienserna blandas ordentligt. Tillsätt sedan lite mjöl i taget tills degen är fast, men ändå kladdigt. Det låter jätteluddigt, men det är svårt att förklara. Den ska släppa lite från kanterna i maskinen, men ändå vara kladdig.

Ta fram tre muffinsplåtar och pensla med lite olja. Om du inte har sådana i teflon är det bra om du brödar med ex lite krossade linfrön, havregryn eller solrosfrön.

Skeda upp degen i formarna och ställ under bakduk för jäsning. Låt frallorna jäsa i 30 - 40 min. Sätt under tiden på ugnen på 200 grader.

Vispa upp ett ägg. Pensla de jästa frallorna med lite ägg och strö sedan över solrosfrön. Grädda frallorna i ugnen i ca 15 min. De ska ha en fin gyllenbrun yta.

Ta ut frallorna och ta upp dem ur formarna igen och lägg på en bricka eller ett galler. Låt svalna! Ät dem gärna lite ljumma med smör och ost.

   



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0