Jag blev sugen på marmelad. Då kokar jag en!

Kom hem från jobbet för ett tag sen och kroppen är helt slut! Hängigheten som kom på påskafton har blivit värre. De där två soffliggardagarna verkar inte ha hjälpt. Inte ens påskmusten hjälpte! :(

Jag blev så in i nordens sugen på marmelad innan. En rostad (eller i mitt fall ugnsgrillad) macka med marmelad och ost och till det en stor kopp te. *mmmmm* Så när jag var borta i mataffären på lunchen såg jag att de hade apelsiner för 5kr/kg! Superbilligt! Då slog det mig att hemkokad marmelad är väldigt gott! Så nu har jag kokat apelsinmarmelad med smak av ingefära. Det dumma är ju att jag inte kan äta marmeladen just ikväll eftersom den inte är kall! SMART REBECCA! Men testa gärna att koka den för den blev väldigt god (i alla fall är den det i varm variant)!!

HEMKOKT APELSINMARMELAD MED SMAK AV INGEFÄRA OCH VANILJ

ca 1 kg apelsiner

8 dl vatten
1,5 dl muscodavosocker
ca 4 - 5 dl strösocker
2,5 msk ingefära
½ vaniljstång
1-2 tsk röd melatin (konserveringsmedel)+1-2 msk strösocker
2 gelatinblad (som har fått ligga i kallt vatten i ca 5 min)

Såhär gör du

Borsta frukten ren i varmt vatten. Skär bort det yttersta lagret med en vass kniv eller en potatisskalare och skär sedan skalet i tunna strimlor. Skär bort den vita hinnan från frukten och skär fruktköttet i små bitar.

Skala och riv ingefäran i en skål.

Koka vattnet och apelsinen i en gryta i ca 45 min. Ta grytan av värmen och rör ner sockret, delad och urskrapad vaniljstång (lägg i både stången och fröna) och ingefärsjuicen. Koka kraftigt utan lock i 10-15 minuter. Passa så det inte kokar över. Smaka eventuellt av med med ingefära.

Gör marmeladprovet, d v s häll upp lite marmelad på ett kylt fat. Dra en ränna i marmeladen med en sked. Om den inte flyter ihop är marmeladen färdig. Om inte så låt marmeladen koka lite längre.

Blanda ihop melatinet med sockret och rör i marmeladen. Låt koka i två minuter till så att det löser sig.

Ta grytan från värmen och rör i gelatinbladen. Vänta några minuter, ta upp vaniljstången och skumma marmeladen noggrant.

Ös upp marmeladen på rena heta burkar och sätt på lock. Det kan ta några dagar innan marmeladen stelnar. Förvaras svalt.

Tips! Du kan hoppa över melatinet om du vill ha en marmelad utan konserveringsmedel. I och med att jag inte äter supermycket marmelad tycker jag att det är bra att ha det i så att den håller längre.

Du kan ta blandade citrusfrukter om du vill! Det är gott att blanda och ta apelsin, citron, lime och grape.

Om du inte tycker om ingefära kan du hoppa över det!

Jag tog av misstag aningen för mycket ingefära så min marmelad blev lite kryddstark! Så ta det lite försiktigt med ingefäran i början. Receptet har jag anpassat så att det är lite mindre ingefära än vad jag hade i!


   


Kommentarer
Postat av: mamma

Så gott det ser ut !

2010-04-07 @ 08:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0