Småkakor måste vara riktigt små!

När jag ska gå bort på middag eller kalas tycker jag att det är mycket trevligt att ta med och ge bort något som jag själv har gjort. Det kan vara en hemgjord saft, en marmelad jag har kokat själv, ljuvligt goda saffransskorpor eller en god vitlöksolja. Det är alltid lika uppskattat!

Småkakor och ett gott te eller kaffe (eller för den delen den där hemgjorda saften) är en annan gå bort-present som jag gillar. Mycket för att jag älskar att baka småkakor! Och små ska de vara. Riktigt små!

Det jag gillar med småkakor är att jag av samma deg kan göra oändligt många olika varianter! Jag kan rulla dem i färgat socker, smaksätta dem med lite saffran, trycka i en nöt i dem, blanda i hackad choklad, göra schackrutekakor, hallongrottor, kanelkakor osv. Av en och samma deg kan jag alltså få ut massor av olika, små, söta kakor som är spröda och goda att ha till en kopp kaffe, te eller ett glas iskall saft.

Igår gjorde jag en enkelt småkaksdeg som jag sedan smaksatte på tre olika vis. Det blev jättesöta små småkakor som får följa med två kvällar i rad! För dig som inte vill ge bort kakorna så kan jag meddela att de smakar lika bra om de stannar hemma i din kakburk också! ;) Jag hoppas att de ska smaka!

TRE VARIANTER PÅ SMÅKAKOR
50-70 st (beroende på hur små du gör dem)

Grunddeg
5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 ½ dl florsocker
250 g kallt smör
1 msk kallt vatten

Blåbärsgrottor med vit choklad
1 msk mjöl
2 tsk vaniljsocker
blåbärssylt
riven vit choklad

Chokladbröd
2 msk kakao
uppvispat ägg
pärlsocker

Apelsin- och bittermandelkakor
1 msk mjöl
rivet skal från 3/4 apelsin
1 riven bittermandel
uppvispat ägg
råsocker

Såhär gör du
Tärna det kalla smöret och lägg det i en matberedare. Häll i florsocker, vetemjöl och potatismjöl. Kör till en deg och tillsätt sedan vattnet.

Ta upp degen på en skärbräda och dela den i tre delar. Lägg tillbaka den ena delen i matberedaren. Blanda i vaniljsocker och lite mer vetemjöl. Kör till en jämn deg och rulla den sedan till en rulle, vira in den i plastfolie och lägg i kylen.

Ta sedan nästa degdel och lägg den i matberedaren. Smaksätt med kakao. Gör även denna deg till en rulle, plasta in och lägg i kylen.

Den sista delen ska smaksättas med rivet apelsinskal och riven bittermandel. Kör degen tillsammans med smaksättarna och lite mjöl i matberedaren. Gör till en rulle, plasta in och lägg i kylen.

Degrullarna ska nu ligga i kylen i ca 30 min. Sätt under tiden på ugnen på ca 175 grader och klä två eller tre plåtar med bakplåtspapper.

Ta fram den vaniljsmaksatta degen från kylen och skär i ca 1,5 cm tjocka bitar. Använd fingrarna för att trycka en fördjupning i kakorna innan du lägger dem på plåten. Klicka i lite blåbärssylt (eller annan sylt) och stör över riven vit choklad.

Fortsätt sedan med chokladdegen. Platta degen på en skärbräda och skär sedan degen i diagonala bitar. Lägg på plåten, pensla med uppvispat och strö över lite pärlsocker.

Sista degen delar du, liksom den första, i 1,5 cm tjocka skivor. Rulla degbitarna till bollar och lägg på plåten. Tryck sedan försiktigt en gaffel i kakorna så att de får fina "gaffel-mönster". Pensla med ägg och strö över råsocker.

Kakorna ska nu gräddas i ca 10 min i mitten av ugnen. Låt kakorna få lite färg och ta sedan ut dem och låt dem kallna.

LYCKA TILL MED SMÅKAKSBAKET!

  


  


Kommentarer
Postat av: mamma

vad gott ! Undrar vem du fått detta intresse av ? Farmor och mormor ? Inte av mamma i alla fall !

2010-04-09 @ 09:15:04
Postat av: Filibabba

Vilka fina kakor! =)

2010-04-09 @ 22:15:20
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0