En av världens godaste tårtor

Eftersom det var en födelsedagsmiddag jag ställde till med i lördags så kände jag att en tårta var rätt väg att gå när det kom till efterrätten. Men jag ville inte ha någon stor tårta utan jag ville baka en efterrättstårta. Därför blev det en variant på min chokladtryffeltårta, men med fudge på toppen i stället för tryffelsmet. Helt sagolikt underbar. Du bara MÅSTE testa!


CHOKLADTÅRTA MED FUDGE PÅ TOPPEN
1 tårta


125 g smör (funkar med margarin, men med smör blir det mycket godare!)
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1,5 msk kallt, starkt kaffe

Fudge
1,5 dl vispgrädde (INGEN matlagningsgrädde eller så. Måste vara visp!)
1,5 dl strösocker
100 g mörk choklad (70 %)
2 msk ljus sirap
75 g rumstempererat smör


Till servering
Lättvispad grädde och bär
idag även lite smält vit choklad


Såhär gör du
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröda en springform (form med avtagbara kanter). Om du har en teflonform som jag har räcker det med lite smör.

Smält smöret och låt det svalna. Rör ihop ägg och socker i en bunke. Sikta i mjöl, vaniljsocker och kakao. Rör ihop till en smet och tillsätt smöret. Bred ut smeten (som kan tyckas vara lite "hård", men det är sån den ska vara!) i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 12 min. Känn på kakan, men den ska absolut inte stelna utan mest stanna till.

Ta ut kakan och låt svalna. 

Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på chokladbotten och låt kakan kallna.

Ta fram den en liten stund innan servering. Servera den med lite lättvispad grädde och bär.

Eftersom detta var en födelsedagsvariant så spritsade jag in: Grattis Maria med smält vit choklad. Jag smälte chokladen i vattenbad och lät den svalna något. Sen hällde jag chokladen i en plastpåse och klippte ett litet, litet hål i ena hörnet och spritsade ut bokstäverna. Detta gjorde jag såklart efter att tårtan hade stått i kylen!


TIPS! Som jag skrev tidigare är det viktigt att du vågar ta ut kakan i tid.

Du kan limemarinera bären genom att blanda frysta, tinade bär eller färska bär med lite socker och rivet limeskal. Rör om så att sockret smälter.

Du kan också servera kakan med glass.




SMAKLIG FIKA!


Kommentarer
Postat av: Filibabba

oj vad gott det ser ut! Speciellt fudgen! :D

2010-08-31 @ 19:24:00
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0