Karottsoppa

Ja, eller morotssoppa. :) Det blev jag lite nyfiken på att testa efter att ha surfat runt och letat efter lite ny inspiration och nya recept. Jag känner att jag har kört fast och behöver hitta lite nya infallsvinklar på min matlagning. Just nu är jag lite inne på att börja laga vegetariska rätter, soppor och maträtter med bönor och sånt i. Fråga mig inte varför, men så är det. Jag får mina ryck och då är det bara att följa med så gott det går. :)

Så idag föll valet på morotssoppa. Fråga mig inte varför... För det är nämligen så att fröken L gillar råa morötter. Det är bland det godaste som finns att knapra på! Men... Jag är inget jättefan av just kokta morötter. Jag tycker att de blir lite för söta för min smak. Ändå kände jag ett sug efter morotssoppa. Märkligt jag vet... Och när kroppen och magen blir sugen på något... Ja, då är det bara att provlaga! Det gjorde jag alltså nu ikväll. Och jag kan meddela.... Det var så otroligt gott! Verkligen superdupergott!

Här har du receptet på den orangea rätten! Jag hoppas att det ska smaka. :)

MOROTSSOPPA MED CHILISTING

4 portioner

6 morötter (ta såklart fler om morötterna du köper är väldigt små!)

1 gul lök
1 l grönsaksbuljong
1,5 vitlöksklyftor
1 msk smör
1 msk vetemjöl
3 msk creme fraiche
cayennepeppar efter tycke och smak (smaka av för det kan vara rätt kryddstarkt)
ev salt och peppar

creme fraiche eller yoghurt till servering
nybakat bröd eller knäckemackor
finhackad persilja


Såhär gör du


Skala och tärna morötterna och löken. Fräs i smör i en stor gryta. Pressa i vitlöken och red med mjölet. Tillsätt buljongen och låt soppan koka i ca 15 minuter. 

Tag grytan av värmen, tillsätt cream fraiche och mixa soppan helt slät och lite luftig, gärna med stavmixer. Smaka av med cayennepeppar, peppar och salt.

Servera gärna soppan med yoghurt/creme fraiche och nybakat, grovt bröd. Strö också över lite finhackad persilja innan du smakar!


 

SMAKLIG SPIS!


Kommentarer
Postat av: Filibabba

Denna ska jag laga nån dag! =)

2010-08-15 @ 17:26:59
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0