Så gott att jag inte hinner fota...

En matblogg utan bilder kanske inte är det bästa som finns. Jag vill liksom se en härlig bild på rätten som får mig att känns mig sugen på att laga rätten. Observera att jag INTE gillar restauranger som använder sig av denna metod, men på just matbloggar så är bilden liksom halva grejen! Det vore ju tråkigt att läsa dem annars.

Men idag ska jag ge dig ett recept där jag dessvärre inte har någon bild. Illa... Jag vet. Men det här är ett recept som jag fullkomligt älskar att laga! När jag har bjudit på det så har grytan och formen rensats och alla har varit mer än nöjda! Bara förra veckan önskade min kära syster just denna rätt när hon och hennes sambo skulle komma på besök. Det måste ju vara ett gott betyg? Eftersom rätten är så himla god och faten länsas så har jag liksom aldrig hunnit att ta ett kort på härligheten... Tyvärr. Men jag hoppas att du testar ändå?

Dessvärre kan jag inte ta åt mig äran av själva skapandet av rätten. Det står arla.se för, men jag har tagit deras grundrecept. Sen efter att ha lagat rätten såååå många gånger har jag kommit fram till en ingrediensmängd och variant som jag gillar ännu bättre.

Det jag gillar med den här rätten är smakkombinationen. Det är lite svårt att sätta fingret på vad såsen innehåller om man inte vet om det. Såna rätter gillar jag! Enkel mat, men som ändå imponerar och får folk att undra vad jag har i maten. Me like!

Så snälla, snälla, snälla! Även om det inte finns någon bild till den här rätten... Testa den! Du kommer att fastna lika mycket som jag har gjort!

BALSAMKYCKLING MED PARMASKINKA
4 portioner

ca 600 g kycklingfilé
salt och peppar
torkad oregano
ca 1 hg parmaskinka
2,5 dl grädde av valfri sort (jag brukar köra matlagningsgrädde)
3 - 4 msk balsamvinäger
2 msk kycklingfond
1 vitlöksklyfta, pressad
maizenaredning

kokt potatis till fyra personer (jag brukar ta 2 - 3/person och några extra)

sallad

Såhär gör du
Sätt ugnen på 225°. Dela kycklingfiléerna på mitten om de är stora. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Linda in varje kycklingbit i en skiva parmaskinka. Bryn den i smör i en stekpanna. Se till att skinkan får lite färg och lägg sedan kycklingen i en ugnssäker form. Koka ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Red av med maizenaredning och häll såsen i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Strö ev över lite färsk oregano. Servera med pressad potatis och en god sallad.

TIPS! Smaka av såsen innan du häller den över kycklingen. Behövs det mer balsamvinäger, vitlök eller fond? Såsen ska inte smaka för mycket vinäger, men du ska ändå känna dess smak.

Du kan såklart använda någon annan typ av lufttorkad skinka om du vill.

Jag har testat rätten även med klyftpotatis och pasta. Det blev också gott, men pressad potatis är det bästa och godaste enligt mig!

Om du inte vill ha just potatis eller pasta till så kan du servera rätten med lite lättkokta grönsaker. Ta till exempel sockerärtor eller harricot verts och morötter och koka upp. Häll av och rör i lite smör och flingsalt. Servera!

SMAKLIG SPIS!

Kommentarer
Postat av: Daniella - BakeCake

Åh, det låter helt otroligt gott! Detta måste jag testa! Tack för tipset! Kram Daniella - BakeCake

2010-08-04 @ 19:49:09
URL: http://bakecake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0