Ska det vara pizza så ska jag göra den själv!

Fredag. Jag sitter i soffan under en filt och kollar Idol. Dricker en kall öl och väntar på att maten ska bli klar i ugnen. För ikväll vankas det pizza! Hemmagjord sådan. Det är en väldigt enkel variant för det var vad jag var sugen på. Du kan ju såklart slänga på vad du vill ha! Här är receptet.


Pizza
enligt receptet 4 pizzor, men för mig blev det 3

Degen
15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 - 3 msk olivolja
1 tsk salt
2 tsk socker
1,5 dl durumvete
5 - 5,5 dl vetemjöl

Tomatsås
1 förpackning krossade tomater med smak av vitlök och örter
2 små vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 torkad chilifrukt
1 tsk honung
½ msk balsamvinäger
salt och nymalen svartpeppar

Fyllning
ca 2,5 dl riven ost
2 st mozarellaostar
½ gul lök
frysta provencalska örter


Såhär gör du
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt sedan allt utom mjölet. Knåda i lite mjöl i taget antingen för hand eller i en degmaskin. Degen ska bli fast, men ändå lite kladdig på ytan. Knåda degen i ca 10 minuter. Låt jäsa 45 minuter under bakduk.

Gör under tiden tomatsåsen. Finhacka vitlöken och krossa chilin. Fräs detta i olja i en gryta och häll över tomaterna. Smaksätt med honung, vinäger, salt och peppar.

Skiva mozarellan och skär löken i bitar.

Sätt ugnen på 250 grader. När degen har jäst klart är det dags att kavla ut till bottnar. Lägg på bakplåtspapper på en plåt. Bred på lite tomatsås, ost, lök och örter. Grädda pizzorna i ugnen 5 - 8 minuter. Låt pizzan svalna något och skär den sedan i bitar och ät!


 

SMAKLIG SPIS!



Kommentarer
Postat av: Maria P

Herregud vad gott det ser ut! Jag vill göra sån pizza nuuu!

2010-12-06 @ 11:08:50
URL: http://mariaimono.blogspot.com/
Postat av: Helena Ljunggren

Hemmagjort ska det vara, helt rätt :D



Hos mig, www.helenaljunggren.com/sophie-dahls-voluptuous-delights-utlottning/, har man möjlighet att vara med i utlottning om Sophie Dahl's nya kokbok Voluptuous Delights

2010-12-09 @ 12:10:01
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Elise

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-07-13 @ 08:56:43
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0