En kryddstark soppa med smak av Thailand.

Äntligen fredag! Underbara fredag! Nu jobbar jag ju i och för sig några timmar imorgon så den där riktiga ledighetskänslan infinner sig inte riktigt. Men fredag är ändå fredag. :)

Om en vecka sitter jag på ett hotellrum i centrala Stockholm och smuttar vin och äter lite godsaker från Hötorgshallen tillsammans med mamma och syster. Ja, om SJ får igång sina tåg det vill säga. För vi ska upp till Stockholm på en låååånghelg! Det blir smakrik mat, god dryck, hotellövernattning med dess goda frukost och lyxen att någon bäddar ens säng, vårshopping (färgade kläder here I come!), relax på Centralbadet och så självklart Let's Dance (liksom förra året!)! Så håll utkik efter mig i TV nästa fredag.

Men nu är nu och nästa fredag är nästa fredag. Ikväll tillbringar jag kvällen i soffan tillsammans med en kall öl. Jag var egentligen väldigt sugen på vin, men insåg ganska snabbt att vinhyllan saknade ett vitt vin och rödvin till kvällens mat funkar sådär... Vad blir det då i matväg? Jo, det blir en kryddstark soppa med inspiration av Thailand. Om nu inte jag kan komma till Thailand så får väl en liiiiiiten bit av Thailand komma till mig. Eller hur? Jag hoppas att min soppa ska smaka. :)

MIN THAIINSPIRERADE SOPPA MED NUDLAR OCH FLÄSKFILÉ - ca 4-6 portioner
ca 500 g fläskfilé
smör till stekning
salt och peppar

10 dl kycklingbuljong (läs på buljongförpackningen)
1 burk kokosmjölk
5 msk röd curry
1,5 msk pressad lime
ev salt

torkade äggnudlar
1 stor röd paprika, delad i små tärningar

Såhär gör du

Ansa fläskfilén och skär den i tunna skivor. Stek i smör i en stekpanna så att de får fin färg. Salta och peppra skivorna och ställ sedan undan dem tills det att soppan är klar.

 

Ta en stor gryta (gärna 5 l) och fräs den röda  curryn i lite smör. Rör så att det inte bränner fast! Häll över kycklingfonden och låt koka upp. Tillsätt sedan lime och kokosmjölk. Låt koka ihop så att soppan får mer smak. Smaka av med salt och ev lite mer röd curry och/eller lime.

Koka äggnudlarna enligt anvisningen på förpackningen. Servera soppan tillsammans med nudlar, fläskfilé och strö till sist över paprikatärningarna.

TIPS! Om du är glutenallergiker kan du använda ex risnudlar i stället för äggnudlar.

 

Vill du ha rätten vegetarisk? Strunta i fläskfilén och tillsätt i stället lite grönsaker såsom brocoli, lök, sockerärtort och/eller blomkål. Byt även ut kycklingbuljongen mot grönsaksbuljong.

 

Jag älskar när maten är lite stark så jag tar gärna lite extra röd curry. Om du är osäker så börja hellre med lite mindre currypasta och smaka av med mer när det har kokat ihop.

 

Det är gott att ha i limeblad i soppan.

 

Jag tycker att fisksås ger soppan en god sälta som känns thailändsk. Nu hade jag ingen fisksås hemma så jag fick nöja mig med vanligt salt. Om du har fisksås i kylen så tycker jag att du ska byta ut saltet mot några droppar fisksås!

 

SMAKLIG SPIS!


   


Kommentarer
Postat av: mamma

Visst blir det härligt ! Monks Café på söndagen kanske !

2010-02-28 @ 17:48:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0