Ikväll är det dags för julbord! Nästan i alla fall. :)

Måndag igen! Vart tar dagarna och veckorna vägen? Bara flyyyyyger fram!

Jag var på jättebra humör idag på morgonen innan jag kom till jobbet. Kände att det här kommer att bli en bra dag! Men så kollade jag mina mail och då byttes delar av det goda humöret ut mot irritation och trötthet.

Om några timmar ska vi ut och äta julbord med jobbet. Nu kanske du tänker: Julbord? Nu? Det är ju februari! Vad går hon på egentligen? Då kan jag meddela att det inte är julbord vi ska äta... Grejen är den att vi inte kom iväg på något julbord under december eftersom både jag och ena chefen flyttade och donade. Därför beslutade vi oss för att slopa julbordet (bra i min mening eftersom jag inte är ett stort fan av julbord) och gå ut och äta ett icke-julbord efter nyår i stället. Och ikväll är det dags! Först en drink hemma hos mig och sen blir det Johannebar för hela slanten. Nära och bra för min del! Johannebar har en meny där du kan välja mellan plockmat, hamburgare i olika former, pizza, sallader, ribs osv. Lite blandat alltså. Ser inte mycket ut för världen utanför kanske, men det är mysigt och maten är jättegod! Sen tycker inte jag att det är ett minus att det ligger knappt 100 m från mig. :)

Som du kanske förstår blir det därför inte mycket till matlagning för mig ikväll (tackar mig själv för att frysen är full med smaskiga matlådor!), men du ska inte gå receptlös för det. Nej, du ska få ett recept av mig som jag gillar väldigt mycket! Enkelt, men gott. Nu blev jag sugen på det och får nog ta och laga det här snart. Hoppas att det ska smaka. :)

Fetaostfyllda färsbiffar med bulgur och tsatziki
300 g färs (valfri)
1 tsk spiskummin
½ pressad vitlöksklyfta
1 krm cayennepeppar
salt och svartpeppar
smör eller olja

äkta grekisk fetaost

bulgur kokt enligt anvisning (gärna i fond)
kokta, gröna ärtor

1 burk matlagningsyoghurt
ca 1 pressad vitlöksklyfta
15 cm gurka, riven och urkramad
salt och svartpeppar

Såhär gör du:
Blanda ihop färsen med kryddorna och vitlöken. Skär fetaosten i små kuber - ca 1x1 cm. Ta lite köttfärs och platta ut i handen. Lägg i en bit fetaost och rulla köttfärsen runt. Det ska se ut som en lite större köttbulle. Stek i olja eller smör i en panna.

Blanda ihop tsatsikin och låt stå och dra. Smaka ev av med mer vitlök, salt och peppar.

Rör i ärtorna i den kokade bulgurn och servera med såsen och biffarna.

TIPS! Du kan köpa "biftekikryddmix" i butik. En färdig kryddblandning som du kan använda i stället för kryddorna ovan.

Du kan själv välja vilken färs du vill använda dig av.

En annan god sås att ha till detta är en mangocurrysås. Då tar du en burk matlagningsyoghurt, 3 msk curry och ca 0,5-1 dl mango chutney. Rör ihop och smaka av med salt och ev mer curry.

Självklart kan du ha andra grönsaker i bulgurn. Paprika, lök, morot, majs... Bara använd fantasin!

SMAKLIG SPIS!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0