Lite mer vegetariskt jox kanske kan locka?

Jag har kommit fram till varför jag inte lagar så mycket mat på vardagskvällarna. Det blir så extremt sen mat! NU sätter jag mig och äter. Alldeles för sent! Menmen...

Just nu känner jag mig så extremt inspirerad att baka! Jag har hittat massa bra och inspirerande bloggar med fina bakverk. Nästa inköp ska bli en sprits så att jag kan göra fina cupcakes. Men jag kan ju inte baka hur mycket som helst... Vem ska äta allt menar jag? Jag kommer ju att rulla fram om jag ska testa allt jag vill testa.

Idag blir det inga bakverk (det kommer imorgon) utan mer så kallat vegetariskt jox. Jag fick ett önskemål på vegetariska biffar och självklart ska jag laga vegetariska biffar! Till det en god grönsaksbulgur och tzatsiki med min egna lilla touch (eller rättare sagt så som jag blev serverad den på många ställen under min semester i Aten för ett par år sen). Hoppas att det ska smaka!

Vegetariska biffar med grönsaksbulgur och tzatsiki

1 burk kikärtor
4 morötter
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
3 msk vetemjöl (eller glutenfritt mjöl om någon inte tål vete)
2 ägg
1 msk limejuice
1 - 2 tsk spiskummin
salt och peppar
rapsolja och/eller smör till stekning


Grönsaksbulgur
bulgur kokt enligt anvisningen, gärna med buljongtärning i vattnet
paprika
purjolök
kokta gröna ärtor
fetaost

Tzatsiki à la Rebecca

1 förpackning matlagningsyoghurt

ca 10-15 cm gurka

1-2 vitlöksklyftor

2 msk finhackad dill

salt och peppar

 

Såhär gör du
Riv gurkan och krama ur vattnet. Blanda detta med yoghurten och pressa i vitlöken. Börja med en klyfta. Rör i dillen och smaksätt med salt och peppar. Låt stå och dra och smaka sedan eventuellt av med mer salt, peppar, dill och vitlök.

Riv morötterna och lägg i en bunke. Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Skala och skär löken och vitlöken i klyftor. Lägg alla ingredienser utom morötterna i en matberedare och blanda till en smet. Rör ner detta ihop med morötterna och forma till biffar. Stek biffarna i smör eller olja i en stekpanna i ca 4 minuter på varje sida.

Blanda den nykokta bulgurn med tärnad paprika, strimlad purjolök och kokta gröna ärtor. Smula i fetaosten.

Servera de nystekta biffarna med bulgurn och tzatsikin.

TIPS! Om du inte tycker om morötter kan du hoppa över det och bara ta kikärtor.

 

Du kan byta ut spiskumminen mot ca 1 dl färska korianderblad som du kör i mixern tillsammans med smeten. Ger en annan smak på biffarna.

 

Du kan självklart variera grönsakerna i bulgurn. Ta det du har hemma eller det du tycker om. Vårlök, morot, brocoli, blomkål, vitkål, tomat, squash...

 

SMAKLIG MÅLTID!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0