Nu börjar mitt lilla lager ta slut. Vad gör jag nu?

Så var det mitten av veckan igen. Oj vad tiden springer iväg! Idag är det en låååång dag på jobbet för efter jobbpasset är det linsmöte i tre timmar så jag siktar väl på att vara hemma efter 21.30 någon gång. *gäsp*

Den sena hemkomsten gör såklart att det inte heller idag blir någon matlagning... Jag måste verkligen bli lite bättre på att laga mat på vardagskvällarna. Fast å andra sidan. När ska jag hinna det när jag typ är uppbokad varenda vardagkväll? *hmmmmm* Som tur är har jag ju haft ett bra litet förråd att plocka recept från, men nu börjar det sina! Alltså måste jag bli bättre på att laga mat på vardagarna...

Som vanligt (för tillfället i alla fall) får du ett recept även om jag inte lagar något själv. Det här är ett SUPERGOTT recept på kyckling som jag bara älskar! Jag blir riktigt sugen på det och måste göra det snart. Det är en rätt som är perfekt att göra året om. På vinterna kan du köra det i ugnen och på sommaren blir det en kanonbra grillrätt. Du kan variera tillbehören också! Det går att äta kallt eller varmt. Välj själv! Hoppas att det ska smaka!

Mangoglacerad kycklingklubba med grönsaksbulgur och mangocurry sås - 4 portioner

4 kycklingklubbor
ca 1 l vatten
2 kycklingbuljongtärningar

Glace
1 msk soja
1 dl mango chutney
1 msk sesamolja
2 msk honung
1 tsk sambal oelek
2 msk chilisås

Grönsaksbulgur
3 dl bulgur
5-6 dl vatten
1 msk fond
1 paprika
1 röd lök
2 dl kokta gröna ärtor

Mangocurrysås
2 dl matlagningsyogurt
1 dl mango chutney
1-2 msk curry
ev lite salt

Såhär gör du
Sätt på ugnen så att grillen är på. Blanda ihop ingredienserna till glacen och låt stå och dra. Blanda ihop såsen och ställ in i kylen.

Koka upp vattnet och buljongtärningarna i en stor gryta och låt kycklingfiléerna koka i ca 20 min. De ska vara klara när de plockas upp ur vattnet.

Koka bulgurn i vatten och fond. När vattnet kokat in (tar ca 10 min) häller du i tärnad paprika, finhackad lök och de kokta ärtorna.

När kycklingen är färdig tar du upp den och lägger i en ugnssäker form. Jag tycker inte om när skinnet är på så det plockar jag bort. Bred på glace så att kycklingklubborna täcks. Sätt in i ugnen. Glacen ska nu stelna till och få lite färg. Det är viktigt att du passar ugnen hela tiden eftersom det går ganska snabbt. I och med att grillen är på så är risken för att det ska brännas stor.

Servera kycklingen med bulgurn och såsen.

TIPS!  Du kan självklart ha andra grönsaker i bulgurn. Sockerärtor, morot, purjolök, bönor osv skulle också bli gott.

Rätten är perfekt att förbereda. Koka kycklingen och låt den svalna. Sen kan du grilla den med glacen bara några minuter innan rätten ska serveras.

Glacen kan också vara god på annat grillat. Kycklingfilé, fläskfilé, karré...

SMAKLIG MÅLTID!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0