Så blev det lite fisk ändå. Med lyckat resultat!

Tröööött! Hade kunnat sova flera timmar till... Eller ja, kanske inte men det känns som att jag hade kunnat det. Tvätt, fix, träning och Ally McBeal står på schemat idag. Jag hittade nämligen Ally McBeal på dvd hemma hos Maria igår och ja... Jag var otroligt snabb på att få låna med mig första säsongen hem!

Igår kväll blev det en väldigt mysig tjejmiddag hos Maria. God mat, kallt vitt vin, melodifestivalen och två fina Marior och tre vovsingar som sällskap. Kan det bli bättre?

Kvällen till ära hade jag beslutat mig för att laga fisk. Trots att fisk är långt ifrån min favoriträtt så fick det bli det. En traditionell fiskgratäng med vitvinssås, räkor och tomat. Och oj så gott det blev! Nästan så att det nådde upp till Sjöbarens fiskgratäng alltså.

Självklart ska du få receptet på denna utsökta rätt och jag tycker att du ska testa den!

Rebeccas fiskgratäng - 4-6 portioner (beroende på hur mycket gästerna äter)
400 g färsk eller fryst torskfilé
lite olivolja
salt och peppar

Vitvinssås
1 dl fiskspad
1,5 msk hummerfond
3 dl matlagningsgrädde
1 dl vitt vin
3 msk vetemjöl
1 msk pressad citronsaft
3 msk finhackad dill
salt och vitpeppar

Potatismos
800 g potatis, mjölig sort
ca 1 dl standardmjölk
2 msk smör
salt och peppar
1 äggula

500 g oskalade räkor
2 tomater, hackade
lite dill
citronklyftor

Såhär gör du

Skär fiskfiléerna i bitar och lägg den i en smord ugnssäker form. Salta och peppra fisken. Tillaga fisken mitt i ugnen, cirka 15 minuter i 225 grader. Häll av fiskspadet från formen i en kastrull. Tillsätt matlagningsgrädde, vitt vin, skaldjursfond och vetemjöl. Vispa och låt koka upp. Låt såsen sjuda 3 minuter under omrörning. Tillsätt citronsaft och dill. Smaka av med salt och peppar.

Skala räkorna och fördela över fisken. Spara några räkor till dekoration. Häll såsen över fisken.

Skala, skär potatisen i bitar och koka den riktigt mjuk i lättsaltat vatten, cirka 20 minuter. Häll av vattnet och vispa potatisen med en elvisp. Vispa i mjölk och smör. Smaka av med salt och peppar. Rör ner en äggula.

Spritsa eller klicka moset med en sked runt kanten på formen och gratinera i mitten av ugnen, 10-15 minuter. Dekorera med resten av räkorna, citronklyftor, hackad tomat och dill.

SMAKLIG SPIS!

    


Kommentarer
Postat av: mamma

Oj så gott ! Ser fram emot denna upplevelse när vi ses nästa gång ! Vi älskar fisk !

2010-02-08 @ 14:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0