Rätten som jag tror ALLA lagar på olika sätt. Här är mitt.

Det finns en rätt som jag tror alla lagar på olika sätt. Bara tomater, lite grädde, rivna morötter, massa vitlök, kryddig chili, massa grädde, sweet chilisås, färska örter, svamp, chilisås, squasch, hackad lök, tonvis av svartpeppar, buljongtärning, en skvätt rödvin, riven lök. Variationerna är oändliga! Själv har jag ett gäng olika varianter på rätten. Vad talar jag då om för rätt som har så många olika skepnader? Köttfärssåsen!

Jag känner nog ingen som gör sin köttfärssås på samma sätt som någon annan. Visst kan jag ha fel, men visst är det väl så att du inte gör på samma sätt som din mamma, mormor, pojkvän, bästa kompis eller fru?

För mig är köttfärssås en rätt som jag ändrar efter tycke, smak och vad jag har i kylen. Jag tar det jag känner för och har hemma helt enkelt. Därför smakar min köttfärsås aldrig likadant.

Vad brukar DU ha i din köttfärsås? Skriv gärna en kommentar om du använder någon specialingrediens som gör att just din köttfärssås är den bästa! Snälla inspirera!

Det faktum att jag hela tiden ändrar ingredienser i min köttfärsås gör ju att det är svårt att ge någon receptet. Men idag gör jag ett undantag och försöker återge ungefär vad jag har i kvällens skapelse. :) Smaka gärna av under tiden så att det smakar bra för de exakta måtten kan jag dessvärre inte ge i alla fall. Här är i alla fall receptet:

500 g nötfärs
2 msk smör
1 burk krossade tomater
½ burk passerade tomater
1 finhackad rödlök
2 vitlöksklyftor (idag en jättestor och en liten)
2 msk kalvfond
1 tärning grönsaksbuljong
2 msk fryst, hackad basilika (eller hackad färsk)
1 tsk sambal oelek
1tsk socker
½ tsk kinesisk soja
½ dl grädde
massa färskmalen svartpeppar

riven parmesan
nykokt spagetti

Såhär gör du
Smält smöret i pannan och fräs den finhackade löken tillsammans med pressad vitlök. Blanda i köttfärsen och stek en stund. Tillsätt sedan kalvfonden och rör om. Häll över de två sorterna tomater och låt koka ihop. Lägg i buljongtärningen, basilikan, sambal oelek, socker och soja. Låt koka ihop i några minuter innan du maler i pepparn och häller i grädden. Smaka av köttfärssåsen om den behöver mer kryddning.

Servera köttfärssåsen med färsk pasta och massa riven parmesanost.

Tips! Du kan självklart ta vilken sorts färs du vill.

Jag har ALLTID frysta örter hemma! Det ger en godare smak än torkade och funkar lika bra som färska. Jag har alltid basilika, persilja, dill och örter provencale i frysen. Gott att tillsätta lite då och då. :)




SMAKLIG SPIS!

Kommentarer
Postat av: Sabina

Ibland tröttnar jag på tomatsmaken. Då har jag i en burk creme fraiche (den fetaste), massor vitlök och en skvätt soya. Det blir fenomenalt gott och kul att variera den lite. Det finns även en god tomatsås med 4 olika sorters ostar. Smarrig som tusan! Kram och tack för alla dina härliga recept! Du är en inspirationskälla Rebecca!

2010-01-02 @ 22:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0