En favorit i annan kostym till efterrätt

En av mina favoritefterrätter är pannacotta. Det är så otroligt gott! Jag valde att göra en pannacotta som efterrätt till mamma och pappa, men jag gjorde en hallonvariant. Det kändes mer somrigt. Originalreceptet hittade jag på Allt om mats hemsida. Jag gillade den, men vanlig vaniljpannacotta är fortfarande min favorit. :)

HALLONPANNACOTTA MED HALLONGELÉ OCH BISCOTTI
4 portioner

2 gelatinblad
0,5 st vaniljstång
3 dl vispgrädde
3 - 4 msk strösocker
0,5 tsk citronskal
1 dl hallonpuré (150 g mixade hallon)

Gelé
1 gelatinblad
1 dl hallonpuré (150 g mixade hallon)
1 dl vitt vin
0,5 st vaniljstång

Biscotti till servering (den här dagen färdigköpta)


Såhär gör du
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Skär ett snitt i vaniljstången, skrapa ur fröna och lägg allt i en kastrull med grädde, strösocker och citronskal. Låt blandningen precis koka upp, ställ åt sidan. Värm hallonpurén, vispa i de blötlagda gelatinbladen och blanda med den uppkokta grädden. Ta upp vaniljstången och häll upp pannacottan i glas och ställ kallt minst 3 timmar.

Gelé
Lägg gelatinbladet i kallt vatten. Värm under tiden hallonpurén med det vita vinet. Ta upp gelatinbladet och smält det i såsen. Skrapa ur fröna ur vaniljstången och blanda i hallonsåsen. Låt svalna något innan den hälls över den stelnade pannacottan. Ställ kallt minst 2 timmar.

Servera pannacottan med små mandelbiscotti.




SMAKLIG SPIS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0